Backup

När man skriver en längre text (och kortare också för den delen) kan det vara bra att spara allt på flera ställen. För tänk om datorn kraschar när man kommit en bra bit på väg och alla de där hundratals sidorna inte går att rädda. Det är ju katastrof.
Jag dubbelsparar alltid. Jag vet att den del går så långt att de ”trippelsparar”, vilket kanske inte heller är helt fel eftersom även kopian kan råka ut för tråkigheter.
Igår slutade mitt USB-minne att fungera. Plötsligt kände datorn inte igen det längre. Så, fram tills att jag köpt ett nytt, skickar jag helt enkelt manuset till mig själv på mejlen.
Jag har, tack och lov, aldrig behövt uppleva en datakrasch. Men jag vet andra som har gjort det. Och som inte kört backup, eller som trott att texten automatiskt blivit dubbelsparad, men som till sin stora fasa upptäckt att den inte gjort det.
Så, glöm för all del inte bort det här med backup. När det gäller skrivande kan det vara skillnaden mellan liv eller död. Inte bokstavligt talat. Men nära nog i alla fall 🙂

sig

8 responses to “Backup

  1. Mmmmm…. eller också är det datorn….
    Påminner mig om att jag bör lägga mina texter på fler ställen OCH göra en ordentlig systematisering!
    Vet knappt vad jag har och definitivt inte var det ligger. Får leta som en idiot när jag vill ha fram nåt speciellt som jag vet att jag har. NÅNSTANS!!!

    Gilla

    • Jag vet, visst är det enerverande? Jag har också ”anteckningar” som jag sparar på olika ställen och sen tänker jag att jag kommer ihåg var jag sparade det, men det gör jag ju inte och sen får man leta som en galning :-). Att dubbelspara brukar jag dock komma ihåg. Har hört så många hemska historier om arbeten som gått förlorade att jag tror jag lärt mig av dem 🙂

      Gilla

  2. Jag hade en datorkrasch i höstas och jag brukar alltid maila det jag skrivit till mig själv. Som tur var är jag superslarvig på att städa i inkorgen … så där fanns det viktigaste och lite till. Tyvärr blev jag av med bilderna – men en del fanns ju kvar på FB och på min blogg. Den som spar den har 🙂

    Gilla

    • Ja, ibland lönar det sig att inte städa så noga 😀 Vilken tur att det löste sig för dig. Jag försöker att vara noggrann med att dubbelspara, för man vet aldrig när dator bestämmer sig för att ge upp 🙂

      Gilla

  3. Det var bra du tog upp det här med back-up, jag måste skärpa upp mig ett par steg till med det. Jag har en tendens att städa för mycket bland mejl och sånt.

    Gilla

    • Ja, det skadar aldrig att påminna en extra gång :). Hellre att man sparar en gång för mycket än en för lite. Men jag vet hur det är. Det är lätt hänt att man glömmer det, eller städar för noggrant 🙂

      Gilla

Kommentera

