Serier

När det gäller deckarserier är det inte ovanligt att författaren väljer att ha en ”röd tråd” i titlarna, exempelvis antingen singular eller plural.
Läckberg t ex, alltid singular, Isprinsessan, Tyskungen, Änglamakerskan etc.
Kristina Ohlsson, alltid plural, Askungar, Paradisoffer, Davidsstjärnor etc.
Sedan har vi de här deckarförfattarna som slopat den där ”tråden” i titlarna, som Leif GW Persson och Åsa Larsson t ex.
Personligen tycker jag att det blir roligare om titlarna får lite mer ”spelutrymme” så man kan variera dem mer.
Men det kanske bara är jag.

Idag ska jag i alla fall fortsätta redigera på min uppföljare. Mina titlar kommer inte heller att ha någon ”röd tråd” btw  🙂

sig

12 responses to “Serier

  1. Röd tråd i titlarna? Ja det är kanske en idé som ger en idéer? 😀
    Jag har ett antal noveller, vet inte på rak arm hur många, som har ett personnamn som titel.

    Gilla

    • Jamen det låter intressant med personnamn som titel :). Finns det någon ”röd tråd” i handlingarna i novellerna också?

      Gilla

      • Ja det gör det faktiskt! Kanske är det novellerna jag ska ta tag i nu? Jag känner mig lite vilsen i vad jag ska lägga energin på. Förutom det där dagliga då som opckså innebär en hel del skrivande.
        Har du nåt bra tips hur jag ska gå tillväga för att hitta rätt? Har alldeles för många utkast, idéer och uppslag nu. Och då är det som att jag inte tar tag i nånting.

        Gilla

        • Ta det projekt som du brinner mest för. Det hade nog jag gjort. För även om allihop ligger dig varmt om hjärtat finns det kanske ett av dem som det klappar lite extra för?

          Gilla

  2. Det är det jag inte riktigt kan klura ut!
    Har en deckare som var rolig att skriva på. Två fantasy. Novellerna. Romanen som inte blev så bra som jag hade hoppats och som behöver en annan ”image” förutom mer och ”djupare” skrivande. Och hur många utkast som helst. Skrivövningar jag gjort som lockar att fortsätta på.
    Jag kanske ska ta en ”meditationspromenad” och se om nåt speciellt kommer till mig? Kanske ska börja med en röjning och sortering bland filerna?

    Gilla

  3. Börjar med promenaden. Lägger romanen längst ner. Sorterar och klurar på det andra. Ger mig deadline till i kväll att välja och börja. Kan ju välja om i morgon om det känns ”fel”.

    Gilla

  4. Det värsta – det har börjat regna här… Men tar en runda ändå.

    Gilla

  5. Det där med spelutrymme och hoppa över den röda tråden låter inte så dumt 🙂
    Men, för egen del vet jag inte ännu om det kommer att bli en röd tråd i mina böcker … det kommer att visa sig längre fram.

    Gilla

    • Ja, det måste ju inte finnas någon ”röd tråd” alls :). Det är ju nästan mer spännande utan, för då överraskar man alltid sina läsare med något nytt 😀

      Gilla

Kommentera

