Ingen nyhet

Jag tror att de flesta är medvetna om det. Nyheter kan öka försäljningen av böcker enormt.
Just nu är det George Orwells framtidsdystopi 1984 som klättrar på listorna efter nyheten om amerikanska myndigheters övervakning av bl a Facebook.
Och just det här med framtidsdystopier är ju intressant i sig. Boken har funnits läääänge, Orwell skrev den redan 1948 och den publicerades 1949. När den nu börjar visa sig stämma överens med verkligheten blir den genast högintressant.
Jag har inte läst den själv, men jag tror jag måste göra det framöver.
Nedan saxat från Wikipedia:

Boken handlar om ett samhälle styrt av en oligarkisk diktatur. Provinsen Airstrip One (f.d. Storbritannien) i landet Oceanien är i ständigt krig, är under konstant övervakning av regeringen, och med hjärnkontroll av allmänheten. Oceanien styrs av ett politiskt parti som går under namnet ”Partiet”. Individen är alltid underordnad staten, och det är delvis den filosofin som gör att Partiet kan manipulera och kontrollera människorna. I Sanningsministeriet är protagonisten Winston Smith en tjänsteman som ansvarar för att bevara Partiets propaganda genom att ändra historien för att visa att Partiet alltid har rätt och är allvetande. Hans torftiga tillvaro desillusionerar honom till den grad att han vill göra uppror mot Storebror. Från 1984 har vi bland annat fått uttrycket ”Storebror ser dig”(”Big Brother is watching you”).

Någon annan som läst den och vad tyckte du om den i så fall?

sig

13 responses to “Ingen nyhet

  1. Jag har läst den men det är ganska länge sedan så jag minns inte mer än lite här och där av handlingen. Det övergripande av handlingen minns jag. Minns också att jag tyckte den var såväl bra som fascinerande. Så det är absolut hög tid för dig att läsa den. 😀
    Passa på att även läsa Orwells: Djurfarmen.
    Jag tyckte faktiskt den var ännu bättre. En annan smått läskig samhällsbild.

    Gilla

Kommentera

