Vad sägs om ”fantasiforskare”?

Helt otippat fick vi gäster igår kväll.
Det var avslutning på travveckan och eftersom vi bor rätt nära travbanan (trots att det är lite småsvårt att hitta hit) fick de för sig att kika förbi fast de aldrig varit här tidigare.
I alla fall blev det snack om allt möjligt och en hel del prat om jobb och sånt där.
”Vad gör du?” undrade en av dem.
”Just nu skriver jag”, sa jag, för det är ju det jag gör liksom.
”Aha, så du är författare då.”
Jag svarade hummande, men tänkte desto mer. För egentligen vet jag inte om jag ser mig som en författare direkt (ska jag vara helt ärlig känner jag inte riktigt igen mig i den rollen). Och när jag grunnade vidare kom jag att tänka på en annan bekant som under tiden han var arbetslös aldrig titulerade sig som ”arbetslös” utan som ”fritidsforskare”. För kanske är det så att man inte ”är” något, utan det är vad man gör som är det viktigaste. Och vad gör jag då? Jag skriver, men det är väl mer ett sätt att åstadkomma en slutprodukt. Det jag egentligen gör är nog att fantisera, att spinna vidare på tankebanor som: ”Tänk om….” t ex.
Då har vi alltså benat ut det begreppet. Jag fantasiforskar, det är det jag gör 😀

sig

5 responses to “Vad sägs om ”fantasiforskare”?

  1. HAHA!!!! Det var superbra det där! Fantasiforskare! Den titeln ”köper” jag direkt för den passar in på så mycket av det jag gör. Inte bara på skrivandet. Kanske nästan minst på skrivandet på ett sätt.
    Liksom fritidsforskare…. 😀

    Gilla

  2. Det är väl klart du är författare, du ska ju få en bok utgiven ju!!!

    Gilla

    • Hehe, jo det stämmer och jag har ju redan en bok utgiven sedan tidigare. Bara att jag inte riktigt kan foga mig i rollen som författare, så då tänkte jag ut en annan benämning på vad jag gör 🙂

      Gilla

Kommentera

