Långsamma cash

Alltså, det är inte det att jag inte hängt med.
För inte så länge sedan skrev jag om hur det plötsligt helt saknades bankomater i stan när jag skulle ta ut pengar. Lyckligtvis hade man satt tillbaka en av de tre automater som funnits, dagen efter. Så ja, jag vet att bankerna har slutat hantera kontanter. Då kan man i och för sig börja undra vad man ska ha bankerna till, eftersom de flesta transaktioner går att göra över internet hemifrån, men det får bli ett annat inlägg.
I alla fall. Igår tänkte jag sätta in lite kontanter som vi hade liggandes här hemma. Inga stora summor, men eftersom vi ändå oftast använder kortet, kändes det som en bra idé och då var ju pengarna i tryggt förvar också.
Väl inne på banken blir jag först informerad om att det numera är Loomis som sköter fraktandet av pengarna. Fast så långt var jag med och därför fick jag sedan fylla i en insättningsblankett med summan.
Därefter ville hon ha legitimation???? Okej, jag kan förstå det vid ett uttag, men vid en insättning???? Men så var det i alla fall och eftersom jag inte hade min börs med mig, fick en anställd på banken identifiera mig. Så långt allt väl.
Efter det blir jag informerad om att det kostar 90 kronor. Ingen skojig avgift, men okej för det med.
Sedan kommer det fina i kråksången. Det tar upp till en vecka innan pengarna finns på kontot eftersom Loomisbilens ankomster är ”hemliga”! Men hallå! Varför ska jag då sätta in pengar som antagligen är slut inom en vecka ifall jag har tillgång till dem? Jag kan i och för sig se det ironiska i fördelen med att jag då ”sparar” dem en vecka, men då kostar det mig också 90 kr att ”spara” dem så länge. Och någon större ränta lär det knappast hinna bli på dem heller under den tiden.
Det slutade med att jag avbröt alltihop, för plötsligt kändes det tämligen meningslöst att sätta in dem på kontot.
Och beträffande Loomisbilens ”hemliga resor” såg jag den bara häromdagen och tanken slog mig hur lätt det måste vara att råna en värdetransport där LOOMIS står klart och tydligt på den. Sker det inte redan tillräckligt med sådana rån redan?

Det är möjligt att jag missat någon enorm poäng med hela den här cirkusen och om så är fallet får gärna någon vänlig själ upplysa mig om varför det här är en god idé?
Tror helt ärligt att jag växlar in de pengar jag har på banken till Bitcoins istället. Ni vet valutan som bara existerar i cyberrymden, men som man kan handla för precis som med vanliga pengar. För varför ska jag behålla den svenska valutan, när den ändå är så dyr och otymplig att handskas med i fysisk form?????

sig

12 responses to “Långsamma cash

  1. Växla pengarna till euro och åk till Grekland – landet där cash is king!
    Skämt åsido, det verkar inte klokt att man ska betala pengar för att få sätta in pengar. Bankkontoren blir mer och mer överflödiga. Men betalt ska dom ha så att dom kan redovisa miljardvinster 😉

    Gilla

  2. Det där låter verkligen helt sjukt. 90 kr för att de ska få dina pengar? Om de vill leka bank ska de väl vara glada att man vill använda dem. Är det samma vid alla banker?

    Gilla

    • Ja, visst är det sjukt?! Och ja, det är lika överallt och på alla banker i det här landet. Fattar fortfarande inte varför bankerna har en sådan ovilja att hantera kontanter längre. Tror att de skyllde på att det var så dyrt, men de gör redan miljardvinster 😦

      Gilla

  3. Alltså krångelkrångel!!!! Och 90 kr för att få in pengar! Rätt sjukt system. 😉

    Gilla

  4. Finns det inga sådana där insättningsautomater som man ser ibland? Jag har i alla fall sett dem utomlands. Om det ska vara så här krångligt borde de väl införa fler sådana kan man tycka.

    Gilla

    • Här finns det inga sådana. I USA fanns det massor, och tänk, där kunde man gå in på banken och sätta in pengarna också. Fantastiskt! Precis som du säger får de i så fall skaffa sådana automater. Men frågan är om det går fortare än en vecka att få in pengarna på kontot ändå, eftersom det är Looooomisbilens hemliga resor som avgör hastigheten. Helt sjukt.

      Gilla

Kommentera

