Norrländska deckare

Det här med deckare och var de utspelar sig.
Undrar vilken ort i det här landet som har högst mordstatistik om man skulle skapa den statistiken utifrån platserna som deckarna utspelar sig på?
Hur som helst. Hittade den här sidan som tar upp just norrländska deckarförfattare och orter som författarna har valt att förlägga handlingarna till.
Jag råkar veta att Calle Hård har skrivit om Lycksele i någon av sina böcker, dock har jag inte läst dem. I övrigt tror jag att just Lycksele lyst med sin frånvaro när det gäller antalet fiktiva mord. Men det ändras ju snart 😉
Hur som helst. Ville bara tipsa lite, ifall någon letar efter en deckare som utspelar sig längre upp i landet.

sig

11 responses to “Norrländska deckare

  1. Över huvud taget, åh om nån hade sån statistik. Underbart nördigt att ha koll på hög mordfrekvens i deckarsammanhang. Jag blir helt fnissig bara av tanken. Morbid tydligen som jag är tycker jag att mordstatistik i deckare skulle vara ytterst upplivande (ursäkta ordval).

    Gilla

  2. Det fanns riktigt många! Ser fram emot Lex Limbo och Åsa Larssons, Till offer åt Molok – gillar hennes sätt att skriva … säkert kommer jag att gilla E L Dezmin också!

    Gilla

  3. SV; Jag skickade mest till Lind & Co eftersom de hade en fantasykategori på sin hemsida. Det är inte så lätt att veta med förlag som har en ganska bred utgivning i sig… :/

    Gilla

  4. Jag har för mig det är Kiruna som Åsa Larsson skriver om.

    Gilla

Kommentera

