Dialekter

Jag vet att det råder olika åsikter om att använda dialekt i skönlitterära texter, men jag kan tycka att det passar ibland. Dock bör man kanske se till så att det förekommer i en mening som gör att även den som inte har hört ordet, förstår dess betydelse.
För om jag skriver: ”Jag mötte ett gussris” kommer antagligen bara de som bor på mina breddgrader att förstå vad förslags person jag mötte. Skriver jag däremot: ”Han var värre än ett gussris”, kan nog de flesta gissa sig till ordets innebörd. Gussris är alltså ett ord som beskriver en oangenäm person.
Någon av er där ute som brukar använda er av dialekter i ert skrivande?
Vill man verkligen fördjupa sig i det här ämnet kan man gå till den här sidan. Där finns de flesta svenska dialekter samlade.
Själv ska jag försöka samla mig inför kommande vecka. För det är ju inte så många dagar kvar nu 😉

sig

6 responses to “Dialekter

  1. Jag hade skrivit in dialekt i en text, men tog bort det. Inte för att det skulle ha varit svårt att förstå utan mer för att det kändes som ett manér och jag hade ändå fått in det i karaktärerna som jag ville ha utan att de också behövde låta annorlunda. Men så där i övrigt så tycker jag det kan vara rätt häftigt med dialekt oberoende om jag förstår varje ord eller inte. Det ger ju en förankring också, i en plats.

    Gilla

    • Ja, precis. Jag tog faktiskt också bort en dialekt i min text, av ungefär samma orsaker som du. Men jag håller med. Ibland kan dialekter verkligen ge en slags inramning åt berättelsen.

      Gilla

  2. Jag har använt mig av dialekt eller språkbrytningar ibland. Men det gäller att göra det oerhört försiktigt. Och bara i repliker, aldrig i löptext.
    För det kan ge en väldigt adekvat bild till en karaktärs egenskaper, som säger mer om hen än en beskrivning av utseende eller annat.
    Men jag tror också man ska undvika de mest utpräglade orden. Det måste gå at begripa andemeningen.
    Det gäller ju om man skriver slang också. Less is more är verkligen det som gäller.

    Gilla

Kommentera

