Otursdagen

På tal om siffran 2 kom det 2 glada besked om min bok igår eftermiddag. Ett från förlaget och ett från ett annat håll. Så 2 får nog bli mitt nya lyckotal. Förut brukade jag tänka att siffran 3 var det. Egentligen vet jag inte varför (för skrock har jag aldrig riktigt trott på), men, tja, det sägs ju att alla goda ting är tre, så det kan vara därför 🙂 Vilket även kan stämma med gårdagen eftersom besöksstatistiken var ovanligt hög på bloggen igår också av någon underlig anledning.

Men idag är det alltså en otursdag. Jag har liksom aldrig förstått varför det just är fredagen den 13 som betyder otur. Hade inte måndagen den 13 varit mer på sin plats? Men enligt Wikipedia grundas det på följande anledningar:

Fredagen den 13, som inträffar en till tre gånger varje år,  är enligt skrock en otursdag.

Föreställningen om fredagen den 13 som olycksdag kan tidigast beläggas i mitten av 1800-talet, och verkligt spridd bland folk i allmänhet blev den först på 1900-talet. Idén vann anklang inte minst inom litteraturen, till exempel i Thomas L. Lawsons roman Friday, the Thirteenth (1907), som handlar om panik bland börsmäklare på Wall Street. Först under decennierna därefter började man på allvar uppfatta fredagen den 13 som en dag då man borde ta sig i akt, och under de senaste decennierna har vi fyllt på mytfloran genom att söka oss tillbaka i historien på jakt efter diverse olyckor som sägs ha inträffat på datumet ifråga. Ett av de senaste tillskotten är att ett betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober1307 på order av påven Clemens V. Många av dessa torterades och avrättades dessutom.

En annan hypotes grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes och dog på långfredagen.

Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall – och sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.

Tror att torsdagar den 12 får bli mitt turdatum i fortsättningen. Mitt otursdatum får nog bli tisdagar den 10 istället med tanke på branden. Hur som helst hoppas jag att ni alla får en fantastiskt bra helg, oavsett vilket datum det råkar vara 🙂

Dezmin

10 responses to “Otursdagen

  1. Intressant varifrån otursdagen fredag 13 kommer. Men för mig är nog fredag 13:e en turdag. För fredagar är den bästa dagen på hela veckan eftersom det snart är HELG! Och 13 har jag ansett vara mitt lyckotal ända sedan jag som liten vann högsta vinsten i ett lyckohjul på Gröna Lund på just nummer 13! Hoppas att du får en turlig otrusdag. Tur i oturen så att säga 😉

    Gilla

    • Precis, jag har inte heller upplevt särskilt mycket otur just den här dagen och som du är inne på, fredagar är ju den bästa dagen på hela veckan! 🙂
      Jag önskar dig detsamma! Ha mycket tur i oturen nu och en finfin helg 😀

      Gilla

  2. Gomorron! (Äntligen, kan man med fog säga. :lol:)

    Skrock! Och nåt som bara har fastnat i folks medvetande det där med fredagen den trettonde. Anser jag. Hade man sökt efter otur/olyckor vilket annat datum som helst, hade man säkert också hittat det.

    Jag tror mer det kan vara frågan om självuppfyllande profetior. Tänker man hela tiden på att en oluycka ska hända, så gör det sannolikt också det – varpå man får vatten på sin kvarn och skyller på att det var fredagen den 13e. 😉
    Eller?

    Gilla

  3. Hej Eva-Lisa!
    Jag hittade till din blogg igår och har nu läst ikapp mig på det jag har missat. Misstänker att vi har stött på varandra tidigare i andra sammanhang och skepnader, men säker kan jag förstås inte vara … 🙂
    Hur som helst är det roligt att ha hittat till din blogg och din bok ska jag absolut spana in! Hoppas dagen blir otursfri!

    Gilla

    • Hej Fia! Och välkommen hit! Nej, säker kan man aldrig vara 😉
      Vad roligt att du ska spana in min bok! Jag kikar förbi hos dig lite senare. Ha en otursfri och fin dag du med ! 🙂

      Gilla

  4. Se där. Jag har knappt reflekterat över att det är fredagen den 13 förrän nu. Det förklarar varför kaffekokaren tydligen var ur funktion på tåget på väg hem. Eller så inte.

    Gilla

Kommentera

