Namn

Det här med att komma på en titel till sin bok kan vara ganska tricky ibland.
Jag satt och mejlade med en skrivarvän igår om just det här med förslag på en titel på vederbörandes manus och det här dilemmat har även jag brottats med ibland.
Men det är inte bara namnet på boken som jag bitvis kan ha svårt att bestämma mig för, det gäller även karaktärerna.
I Lex Limbo har nämligen namnen på huvudkaraktärerna en underbetydelse, så där handlade det mer om att få det att stämma. Att smyga in det utan att det blev för uppenbart eller för långsökt.
Annars tycker jag att det här med att döpa karaktärer är bland det svåraste som finns. Jag vet inte varför, men många gånger har jag problem att hitta ett namn som stämmer överens med karaktären. Jag skulle t ex aldrig döpa en ung man till Evert och eventuellt heller aldrig en gammal man till Liam. Men det där är ju, som med allt annat, en smaksak.
Det enda jag absolut ser till att undvika är att ha två karaktärer i samma bok med samma namn, eller liknande namn. För det finns ju så många namn att välja på, att gränsen för att två personer i samma historia ska vara namne med varandra går där.
Hur tänker ni kring namn på titeln och karaktärerna? Enkla att komma på, eller kräver det en viss tankeverksamhet?

Dezmin

8 responses to “Namn

  1. Min bok Kristalläpple har haft många titlar och jag tror att det behövde vara så med just den boken.
    Att min huvudkaraktär skulle heta Hillevi och kallas för Hille blev klart på en gång – orubbligt! Likadant med att hennes syster skulle heta My med tilltalsnamnet Myntha – lika orubbligt!
    Övriga namn satt också direkt vartefter karaktärerna växte fram utom Hilles kille – hans namn ändrade jag precis före sättningen och det hade med dedikationen att göra eftersom hans tilltalsnamn var samma som i den och jag tänkte att det kunde bli förvirrande för läsaren. Det var inga problem, det kom ett nytt namn direkt 🙂
    Min 2:a har redan en titel men är långt ifrån färdigskriven -i den heter huvudkaraktären Hedda – vilket har sin betydelse med själva historien och kommer vara orubbligt 🙂
    Ska bli spännande att få veta vad din 2:a o 3:a har för titlar 😉

    Gilla

    • Vad skönt att namnen liksom kom på plats av sig själv 🙂 Och kanske var det en bra idé att ändra Hilles killes namn om det var samma som ett av namnen på dedikationen.
      Hedda låter intressant, jag blir redan nyfiken på vad din nästa bok handlar om 😀
      Hehe, jag har lyckats hitta arbetstitlar till 2:an och 3:an. Om det blir dessa även i slutprodukten återstår att se.

      Gilla

  2. Titlar, älskar titlar och att hitta på dem. Det är så otroligt kul. Hade en titel på min bok Martrådar (en annan alltså) men den var visserligen bra, men den stämde inte med vad jag faktiskt skrev om så jag bytte, plus att jag skulle ju ha nånslags sammanhållning för tre titlar. Så det har jag nu. Men även om jag gillar titlar och också namn på karaktärer, att fundera ut dem. Så visst kan det ibland ta tid. Fast kul är det.

    Gilla

    • Jag håller med om att det är ett roligt göromål att komma på namn till karaktärer och titlar, även om det inte alltid är så lätt 🙂
      Och när man skriver en trilogi av något slag, eller en serie på tre titlar, får man såklart tänka till ännu ett varv så att det liksom löper en röd (mar)tråd genom dem 😉

      Gilla

  3. Boktitlar är jättesvårt! Man ska sammanfatta boken i ett eller några få ord. Samtidigt som det inte får vara missvisande. Och inte upptaget. Men måste locka till läsning. Jag har fortfarande ingen bestämd titel på min bok! Hoppas att förlaget har det!!
    Karaktärer är lite lättare. Där vill jag inte välja något namn som någon jag känner heter (alltså någon närstående). Så det utesluter ju en del namn. Precis som du så tänker jag också att en ung kille inte kan heta Evert. Så namnet ska stämma med karaktärens ålder också. Att min ena huvudperson skulle heta Jakob visste jag direkt. Att min andra skulle heta Jessica var inte lika klart. Men jag började med det som arbetsnamn (för det blev så trist att skriva X) och sen efter ett tag så var hon bara Jessica, då gick det inte att byta! Och detsamma gäller för de flesta bikaraktärerna.

    Gilla

    • Precis! Och just det där med att man helst inte vill ha samma namn på en karaktär som någon man känner håller jag med om. Det undviker jag också.
      Dock har det vid något tillfälle hänt att jag ändrat namn på en karaktär efter jag skrivit ett tag. För helt plötsligt passar inte karaktären att heta som den gjorde från början. Rätt intressant det där med hur vi sammankopplar personligheter med vissa namn 🙂

      Gilla

  4. Jag älskar att komma på namn till karaktärer och lyckas ofta träffa ”rätt” ganska snabbt, men boktitel har jag svårt för. Inte för att jag brukar ändra mina titlar, men ibland önskar jag att jag kunde komma på något vassare!
    Lex Limbo tycker jag för övrigt är en intresseväckande titel!

    Gilla

    • Ja, man försöker ju alltid att komma fram till något riktigt bra. Både något som har med handlingen att göra och som gör folk nyfikna.
      Tack! Jag gillar den också 🙂

      Gilla

Kommentera

