Stort tack!

Stort tack till er alla som hört av er och inboxat både på mejlen och på facebook efter ni läst mitt förra inlägg! 🙂
Jag är överväldigad över det stöd jag fått och blir även glad när jag läser att vissa inte läst boken, men blev nyfiken på den efter recensionen.
Jag hade velat lägga ut alla fina ord ni skriver i det här inlägget, men en läsare som hörde av sig tror jag sammanfattar det mesta som ni uttryckt. Jag blev själv tagen av det och avsändaren vill vara anonym, vilket vederbörande såklart får vara.
Jag publicerar mejlet i sin helhet (undantaget namnet) här nedan. Sedan tror jag att jag helt enkelt måste försöka smälta den tumult som uppstod idag. Det här har varit en av mina bästa dagar ever! Tack alla för era värmande ord! 🙂

Hej Dezmin!

Då jag vet att du ibland publicerar läsarnas reaktioner på din blogg vill jag klargöra att du även får publicera den här om du vill. Dock under förutsättning att jag får vara anonym och jag kommer till varför alldeles strax.
Jag har nyligen läst ut din bok och tänkte inte säga något om den alls. Jag tyckte om den, men är inte den som recenserar eller betygsätter i vanliga fall.
När jag sedan läser recensionen i tidningen du länkade till, fick jag en ordentlig tankeställare. För plötsligt slår det mig hur fult det är när någon som inte tillhör en minoritetsgrupp står upp för rättvisan. Och det är just därför jag vill vara anonym, för att det jag skriver nu antagligen kan betraktas som ”fel” synsätt i mångas ögon. Ändå är det svårt att blunda för det. När Husbykravallerna rasade som bäst publicerades ett antal artiklar där man tog gärningsmännen i försvar. Det hette att ”vi måste ha förståelse för dem”. Inte för polisen eller brandkåren eller alla de oskyldiga människor som fick sina tillhörigheter förstörda, och det var verkliga händelser.
Din bok är av fiktiv karaktär. Trots det blir recensentet förskräckt över handlingen som sådan.
Jag håller med henne om att inte heller jag vill ha ett samhälle där folk tar lagen i sina egna händer, men jag uppfattade inte din bok så. Som någon annan läsare skrev läste även jag in det där med att alla har en inre kraft och det handlar om vad vi använder den till. Om att inget går att förändra om vi stannar vid endast tanken.
Vi är alldeles för dåliga på att säga vad vi verkligen tycker i det här landet och vad händer med de personer som samhället sviker? När får de upprättelse? De kommer aldrig att få det så länge de inte vågar säga ifrån eller så länge vi har straff som är löjligt låga.
Det är möjligt att du har skönmålat grova brott, men samtliga brott handlar om brottsoffer som inte fått hjälp på den lagliga vägen. Och naturligtvis kan vi betrakta Olivia som dum, om man med dum menar en människa som försökt hjälpa någon annan och hoppats att det skulle vara skäl nog för att inte bli utnyttjad.
Kanske är det som skrämmer mig mest att jag förstår henne, för jag har själv suttit i en situation där jag känt mig maktlös och sviken av samhället.
Jag tror att du (medvetet eller omedvetet) har satt fingret på en viktig punkt, men jag förstod det inte förrän jag läste recensionen. Först då blev det uppenbart för mig vilka som har rätt att känna sig orättvist behandlade och visa det, och vilka som inte har det. Inte ens i en påhittat historia. Istället kallar man dem utan omsvep för ”dumma”.
Tack för en läsupplevelse som nu verkligen har blivit tänkvärd för mig!

Vänliga hälsningar
xxxxx xxxxxxxx

Dezmin

6 responses to “Stort tack!

  1. Håller med. En annan sak jag reflekterade över var hur Olivia tyckte att samhället sa åt henne att hon fick skylla sig själv. Recensenten håller alltså med om det.

    Gilla

    • Ja, man skulle faktiskt kunna tolka det så, men jag är osäker på om det var så hon riktigt menade. Fast jag reagerade också på det där att hon tyckte att Olivia var korkad.

      Gilla

  2. Det var värst vilken händelserik dag du har haft! Jag tycker det är fantastiskt att din bok väcker så starka reaktioner, det tycker jag är ett tecken på att folk berörs av den. Hellre det än att den passerar obemärkt förbi tänker jag. Sen är det klart att det är roligast när folk gillar, men jag tror faktiskt att mångas nyfikenhet växer lite extra när någon är lite hårdare i sin bedömning, då vill man gärna läsa och bilda sig en egen uppfattning, se om man håller med eller inte. Härligt att dina läsare hör av sig, det måste ju ändå vara det bästa betyget av alla, att de tar sig tiden att göra det 🙂

    Gilla

    • Ja, absolut, det är det bästa när läsarna tar sig tiden och hör av sig, för det betyder så oändligt mycket!
      Och jag tror också att sådana här recensioner väcker nyfikenhet, för så galet många besökare jag haft idag och under kvällen har jag aldrig haft tidigare. Vet inte varifrån de kommer för alla länkar går ju inte att kolla, men helt klart har recensionen varit till min fördel om man ska se till antalet besökare på bloggen 🙂

      Gilla

  3. Ja jättebra sagt. Och det är ju helt suveränt att väcka uppmärksamhet! Hellre en irriterad recensent än ingen alls. För precis det, man blir ju nyfiken när nån är upprörd.

    Gilla

Kommentera

