Olika slut

Idag när jag satt och surfade hamnade jag på en sida där man diskuterade det här med olika slut i filmer. Det har ju gjorts några gånger, men jag vet egentligen inte varför. Fast då handlar det alltså om filmer.
När det gäller böcker antar jag att det skulle bli en allt för dyr variant, för då måste man ju trycka en förstaupplaga två eller tre gånger större och jag tvivlar på att det genererade någon vinst till förlaget. Möjligen om det är en bästsäljande författare vi pratar om, men knappast annars.
Sedan slog det mig att just e-boksformatet kanske är det alternativ där något sådant här skulle kunna funka. E-böcker är billiga att framställa, så varför inte? Det kanske t o m skulle funkar på ljudböcker eftersom det bara är sluten som skiljs åt i samma historia.
Vad tror ni? Är det här den lilla öppning där e-böcker kan se sin framtid även i Sverige? I USA och England är ju det formatet redan stort, men här lär det nog dröja lite till innan även vi är där.

Dezmin

12 responses to “Olika slut

  1. Kul! Jag har också funderat en del över det där. Det finns åtminstone ett exempel som jag kan komma på. Gunnel Lindes ungdomsbok ”Eva-sjams land” har två olika slutkapitel. Hon ställs inför en jobbig valsituation och i de olika kapitlen gör hon olika val. Sedan finns det två uppföljare; ”Eva-sjam och Nalle” och ”Eva-sjam och Lua”, som följer på varsitt slut. Jag minns att jag läste alla de här böckerna med stor fascination när jag var i tonåren, men att jag också tänkte på det lite grann som fusk. Det är ju aldrig så i det vanliga livet, att man får göra på två sätt samtidigt…

    Men jag tror också att sådana här saker kan vara en spännande möjlighet i elektroniska format.

    /Liv

    Gilla

    • Aha, det fanns alltså i vart fall en bok där man tillämpat detta, det hade jag ingen aning om. Kul att du delade med dig 🙂
      Nej, i det verkliga livet får vi inte välja slut, det slut vi får har att göra med de val vi gjort. Så visst är det lite fusk, men småroligt ändå eftersom man kan skriva ett slut som tilltalar fler kanske.
      Precis, i elektroniska format får man ju helt andra möjligheter.

      Gilla

  2. Vad vill man egentligen åstadkomma med olika slut, undrar jag?
    Sedan måste jag vara motvalskärring vad gäller valen i verkliga livet. Ibland, ganska ofta – är det andra i ens omgivning som gör ett val som får stora konsekvenser för en själv i slutändan – ett eller flera val som ändrar riktning på det val man själv gjort.
    Men politiskt sett – finns det en chans att göra ett omval vart fjärde år – i alla fall så länge vi lever 😉

    Gilla

    • Jag vet inte heller varför man valt att göra olika slut, bara att det ibland händer. Kanske är det för att tillfredsställa en större publik eftersom vi gillar olika slut.
      Du har helt rätt i att andras val ibland påverkar oss och tvingar oss att själva ändra de planer vi haft, men för det mesta styrs vi nog av våra egna livsval.
      Hehe, ja tänk om det var som med riksdagsvalen. Var fjärde år får man en ny chans 😀

      Gilla

  3. Finns en bilderbok som jag inte för mitt liv kan komma på vad den heter, men man kan läsa den från olika håll, handlar liksom om samma sak men med olika sätt att ta sig igenom. Tror att den ena är liksom ”dum/sur” eller nåt, och den andra motsatsen. Dåligt exempel, när jag inte minns. Men förutom det så har jag för mig ett annat (dåligt exempel som jag bara minns vagt) nån bok med tre olika slut. Men som du märker, de har inte lämnat nåt bestående spår hos mig. Vet bara att jag läst. Däremot tänker jag att det säkert är ännu enklare att åstadkomma i e-bok.

    Gilla

    • Jamen där ser man vad jag har missat. Eller kanske varit ”lyckligt ovetandes om” ifall jag utgår från ditt intryck från dem.
      Kanske är det så att den här typen av ”upplägg” endast fungerar på film. Bokläsare vill kanske ha ett definitivt slut och inte ett där man kan välja.

      Gilla

    • Mia, jag vet vilken bok du menar! Den heter ”Det var tur” om man läser den från ena hållet och ”Det var synd” om man läser den från andra! Jag läste den för min son för inte så länge sedan. Den handlar om hur man väljer att förhålla sig till det som händer en!

      Gilla

  4. Jag vet egentligen inte hur jag ska ställa mig till detta. Jag kan tycka att det låter lite som en velig författare som inte kan bestämma sig hur boken ska sluta utan låter läsaren välja. Och då blir det ju plötsligt läsaren som är författaren, på ett sätt. Hur ska man göra, ska man ha ett litet vägskäl där det står ”Lyckligt slut” på en pil och ”Eländigt slut” på den andra? Jag fattar faktiskt inte riktigt vitsen med detta, och hur ska man kunna recensera en bok som har olika slut? För slutet påverkar ju mer än bara utgången, det kan ju påverka budskapet i själva berättelsen med, sensmoralen om du så vill.

    Gilla

    • Jag har ingen aning om hur de har tänkt när de gjort olika slut. Ibland är de ju även baserade på böcker som bara har ett slut. Stephen Kings ”Rum 1408” är ju ett sådant exempel. Där baseras filmen dels på slutet i boken (novellen) och sedan finns det även en version med ett alternativt slut. Hela grejen är väl att man inte skriver två olika slut i samma bok, utan böckerna är alltså fristående. Således får ju recensenten välja vilken bok denne önskar recensera i så fall. Men det är egentligen inte det jag är mest nyfiken på. Det var fenomenet som sådant. För det är ju trots allt en kostnadsfråga. Och i e-boksformat försvinner det problemet. Det var mest därför jag undrade 🙂

      Gilla

  5. Jag tänker på filmen Sliding Doors, där slumpartade händelser får stora konsekvenser. Man gör hela tiden val i livet, och man vet ju inte hur det skulle bli om man valt annorlunda. Jag tycker det är intressant med olika slut!
    Och olika slut kanske är framtidens böcker? Interaktiva böcker där läsaren själv väljer riktning?

    Gilla

    • Ja precis! Man kan ju tillfredsställa en större grupp eftersom alla inte gillar samma slut 🙂 Sliding Doors var ett annat bra exempel, även om båda sluten finns med i samma film. Och det är ju så, att vår framtid påverkas av valen vi gör då man ytterst sällan får en chans att välja en annan väg. I alla fall när det gäller avgörande beslut.

      Gilla

  6. Pingback: Låta läsaren välja själv | SofiaFritzson.com

Kommentera

