Det här med sanningen

Hanne Kjöllers ”En halv sanning är en lögn”, har skapat debatt eftersom hon tagit upp ämnet om hur svenska journalister handskas med fakta. Nu har hon själv hamnat i blåsväder av samma anledning:

Författaren, som är journalist och ledarskribent i DN, anklagas för att själv vara vårdslös med sanningen, på ett dussin olika punkter, och nu senast har allvarlig kritik framförts av Gellert Tamas i DN – och av två chefer på Sveriges Radio.

Jag tror att bland det svåraste man kan ge sig på som författare är att skriva något som är baserat på fakta för att sedan peka ut vilka som handskats ovarsamt med sanningen. Detsamma gäller när man hänger ut personer. Nu påstår i och för sig förlaget att de bara lyckats hitta ett enda faktafel och detta har man korrigerat, därför planerar man heller inte att dra in hennes bok för tillfället. Sedan har förstås en del av det här att göra med hur man tolkar något, frågan är kanske då vem som äger tolkningsföreträde?
Eller bör man inte tolka något alls, utan bara läsa rakt upp och ner vad som står? Vad tycker ni?

Dezmin

6 responses to “Det här med sanningen

  1. Oj, vilka svåra frågor du ställer. Det måste jag nog fundera på lite, det här med vem som äger tolkningsföreträde (till sanningen?). Sanningen kan ju se väldigt olika ut beroende på vem man frågar, så… klurig fråga. Men ibland kan det nog vara så i vissa fall att man inte ska försöka tolka så mycket utan bara läsa vad som står. Fast det beror förstås på situationen.

    Gilla

  2. svår fråga men när det gäller hennes text så har hon tagit fram statistik som har visat sig vara felaktig. Där tycker jag man måste ha torrt på fötterna innan man plitar ner något i sin text.
    Sedan tolkar vi alla olika då vi har olika bakgrund/erfarenhet/moraliska aspekter så där kan jag inte riktigt ge ngt bra svar. Jag tror att det tas väldigt snäva kurvor i dagens samhälle och man vinklar det till sin egen eller till nyhetsvärdet fördel för att sälja lösnummer.

    Gilla

    • Det tror jag också. Att även journalister vinklar till sin egen fördel fast de egentligen ska vara opartiska. Jag hade ingen aning om att hon även hade statistik som var felaktig, där ser man. Och jag håller med, ska man komma med statistik måste man verkligen hålla sig till sanningen.

      Gilla

  3. Jag tror i och för sig att man kan säga att man läser rakt upp och ner, men det gör man ändå inte. Vi tolkar alltid, hela tiden, allting, sätter i relation till annat vi läst, läser för att vi gillar viss sorts text. Vissa grejer däremot behöver förstås granskas extra mycket. Som om man ska säga att nåt är fel och sen har fel själv, det är troligen inte det smartaste draget. Men jag vet å andra sidan inte speciellt mycket vad det handlar om så känner mig inte riktigt kompetent att tolka mer än så. 🙂

    Gilla

    • Ja, det svåraste man gör är nog att försöka läsa en text utan att tolka den, men det går. Man måste bara koppla bort alla sina egna erfarenheter och värderingar och enbart läsa en text rakt upp och ner. Och du har helt rätt i att granskning är a och o, speciellt om man nu ska hävda att man sitter inne med sanningen. Då gäller det att man inte själv är ute och seglar 🙂

      Gilla

Kommentera

