Litteraturveckan

pågår för fullt här i Västerbotten och igår var jag på biblioteket och lyssnade, samt pratade med författaren Elisabeth Rynell om hennes senast bok och om skrivande.
Hon berättade bland annat om sin bekantskap med Sara Lidman och roliga anekdoter kring det. En sak som Rynell också sa, som jag tvingades fundera på efteråt, var det här med hur viktiga namnen på karaktärerna är. Hur man ibland upplever att författaren bara ”kastat” ett namn på en karaktär, utan att ha känt sig för innan. För det gör man ju mellan varven, tycker att namnet inte passar ihop med karaktären som skildras. Nu tror jag förvisso att det även kan ha att göra med de egna erfarenheterna av människor man mött som kanske haft samma namn, men samtidigt tror jag att om man skildrar en karaktär riktigt övertygande, spelar det sistnämnda mindre roll. För just trovärdigheten är viktig för mig, både när jag själv skriver och när jag läser böcker. Det spelar egentligen ingen roll hur långt utanför ramarna man går om man bara gör det trovärdigt. Det måste finnas en chans att det skulle kunna hända eller vara på ett visst sätt. Inte att man sitter där och tänker att det här är fullständigt orimligt.
En annan sak Rynell sa var att man måste älska även de mest ondskefulla karaktärerna för att kunna skildra dem bra. Man måste inte gilla dem rakt igenom, men man måste hitta en liten ”fläck” hos dem som man tycker om. Det köper jag också. I alla fall om de är med och integrerar i handlingen, för annars är det nog samma sak där, man finner dem inte trovärdiga.
Lite att fundera kring alltså. Små saker som gör en stor skillnad när man gestaltar karaktärer eller händelser.
Imorgon är det min tur att prata kring skrivandet och min bok på Hotell Lappland, tillsammans med två andra författare härifrån. Håll tummarna för att det går bra 😀

Dezmin

10 responses to “Litteraturveckan

  1. Jag älskar de ondskefulla. Ofta både egna och andras. För det är ofta ett annat djup i dem, alltså rätt skrivna. De har ju liksom rätt i sitt sätt att vara.

    Gilla

    • Jamen precis! Och ibland är det nästan enklare att skildra en ondskefull person trovärdigt än någon som är god (om man hårdrar det). För som du skriver, de har ofta en anledning till varför de blivit som de är.

      Gilla

  2. De där sakerna är något jag funderat över med. Varför en del namn ibland känns så fel. Och det där med att älska sin antagonist läste jag så sent som igår i en bok och nickade igenkännande. Antagonisten blir liksom bara läskigare och mer verklig om man ger honom försonande drag med. Som gör att han skulle kunna vara vem som helst… huu! Skulle nog kunna skriva en avhandling om det där ( 😉 ) då jag ägnat en stor del av manus3 åt att sätta mig in i tankegångarna hos en antagonist och göra honom mer relatable. Och det var faktiskt riktigt roligt.

    Gilla

    • Jamen, eller hur? Faktum är att många gånger kan en antagonist vara mer lärorik att jobba med än en protagonist. För det mest skrämmande av allt kanske är när man kan känna igen sig till viss del i en riktigt ruskig antagonist 🙂

      Gilla

  3. Men man kanske ska vara försiktig med trovärdighet också? Jag tänker på din bok där varenda händelse är fullt realistisk. Det kan vara därför en del blivit upprörda kanske?

    Gilla

  4. Namn är ju bland det roligaste som finns att komma på. Just klicket när man känner att man har hittat rätt 🙂 Lycka till med pratet, spännande!

    Gilla

    • Ja, det är en häftig känsla! Ibland kan det ta ganska lång tid för mig att komma på rätt namn och då kan en karaktär få heta X tills jag vet. Ibland har ett namn verkat rätt från början, men sedan när jag lär känna karaktären bättre, måste jag byta 🙂
      Tusen tack! Jag hoppas det ska gå bra 😀

      Gilla

  5. Åh spännande! Håller tummarna att det går bra idag. 😀

    Gilla

Kommentera

