Det här med hämnd

Hämnd diskuteras en del just nu.
När är det okej att hämnas och när går det överstyr?
Om man hämnas, ska man då ge igen med samma mynt, eller vara lite ”snällare” alternativt ännu värre?
Det har skrivits en hel del böcker i det här ämnet, kanske främst då skönlitterära berättelser och jag tror att det här med hämnd bottnar i att de flesta vill ha en form av balans, vilket i sin tur handlar om rättvisa. Kanske för att orättvisor är något som alltid finns runt omkring oss. Vi har åsikter om hur det borde vara, men det är svårt att göra något åt det alla gånger.
Man kanske skulle kunna sammanfatta det som en upprättelse. För alla som blivit orättvist behandlade någon gång, söker väl just efter det. Upprättelse alltså. Om den uteblir, försvinner också rättvisan i det syfte att man känner sig förfördelad.
Kanske är det därför vi tycker om att läsa böcker där hämnden förekommer och nästan uteslutande är ljuv.
Jag gillar i alla fall temat ”hämnd” och kanske mest när den gestaltas riktigt bra. Som ”Tracys Hämnd” t ex och ”Dexter”. Jag skulle kunna rabbla en hel rad filmer och böcker här, men ni fattar poängen.
Har ni några favoritfilmer eller böcker som tar upp det här ämnet?

Dezmin

10 responses to “Det här med hämnd

  1. Hämnd är en stark drivkraft att skriva utgående från. Jag menar Medea och Millenniumtrilogin, eller Zahavis Dirty Weekend, strunt samma vilken, men hämnd gör spännande berättelser för att det finns spänning redan i att önska hämnas. Så ja, jag gillar att läsa om hämnd, vet inte om nån text är extra favoriserad för min del, utan mer att jag gillar vad hämnd gör med handling och karaktär.

    Gilla

  2. Jag gillar också Tracys hämnd, det är den enda jag kan komma på som inte är av den blodiga, våldsamma typen som jag inte gillar. Hämnd är också temat i ett av mina manus… Och det var kul att skriva. 🙂

    Gilla

    • Ja, Tracys Hämnd är riktigt bra! Och jag kom på en till nu ”Tillbaka till Eden”, minns du den? Den var också bra. Hämnd är nog lite av ett favvoämne både bland manusförfattare och författare tror jag. Eftersom det skrivs så mycket i ämnet 🙂

      Gilla

      • Jag känner igen titeln men tror inte jag såg den för jag minns ingenting av den. Ja, det är ganska tacksamt att skriva om. Hämnd och maktkamp var nog temat för väldans många tv-serier på 80 och 90-talen.

        Gilla

        • Det handlade om en kvinna som blev bedragen av sin man och sin (tror jag) bästa vän. Sedan försökte mannen och hennes väninna döda henne genom att tippa henne i vattnet framför en krokodil. Men hon överlevde attacken, genomgick en plastikoperation och kom tillbaka med ny identitet och hämnades dem. Ja, just maktkamp var mycket på tapeten då. Hämnd är antagligen ett tidlöst ämne eftersom det skrivs så mycket om det idag med 🙂

          Gilla

  3. Double Jeopardy med Ashley Judd kom jag att tänka på nu, men jag minns inte hur den slutar?

    Gilla

    • Ja, den är riktigt bra. Slutar den inte med att hon mördar honom till slut? Hon har ju inget att förlora på det eftersom hon inte kan bli åtalad. Jag tror att det var så i alla fall.

      Gilla

Kommentera

