Bättre sent än aldrig

Igår fick jag tidningen med artikeln om mig. Den sträckte sig över två sidor och därför tror jag den blir svår att lägga ut här så att den går att läsa. Jag är nöjd med den i alla fall och det kanske är huvudsaken 🙂
Igår fick jag även Anne-Lie Högbergs bok Det kommer aldrig mer vara du, i min brevlåda, så nu blir det lite läsning också.
För övrigt spånar jag vidare mellan varven på mitt omskrivningsmanus och gör en del research.
Jag tänkte på det igår, att karaktärerna i Limboserien är svåra att hålla på avstånd någon längre tid. För det kommer hela tiden fram ny information om dem ju mer jag skriver.
Jaques t ex, har visat sig ha sidor som jag trodde att han saknade när jag började skriva om honom. Och Olivia har börjat utvecklas i en riktning som jag inte heller trodde var möjlig.
Och så är det ju i det verkliga livet också, tänker jag, att man påverkas av sin omgivning, och därför vore det ju märkligt om inte karaktärerna gjorde det också. Hur som helst är det riktigt kul att följa dem på vägen och upptäcka mer och mer om dem. Hur vissa av dem inte drar jämt med varandra och antagligen aldrig kommer att göra det heller. Fast just de partierna är nästan roligast att skriva om hehe.

Igår fick jag även ännu en reaktion från en läsare och återigen är det just slutet som är förbryllande. Hur tänkte Olivia här?
Jag har försökt att analysera det flera gånger, men antagligen finns det inget mellanting. Antingen tycker man att hon handlar fel, eller i alla fall att man ifrågasätter hennes beslut. Eller också tycker man att hon gör rätt. Det här är reaktioner som jag aldrig hade förväntat mig när jag skrev boken, eftersom för mig är det helt logiskt. Nu i efterhand inser jag att det inte är det för alla och det gör det ännu mer intressant.
Jag hade en diskussion om det här med en skrivarvän igår, om att ta ut svängarna och om att inte skriva en historia som redan skrivits tusen gånger redan. Hur vissa ändå verkar vilja ha den där tryggheten i att det ska vara på ett visst sätt. Jag, å andra sidan, gillar när det finns ett nytänk i en bok. Där saker och ting inte slutar eller förhåller sig på samma sätt som det redan skrivits om i en mängd böcker. Genreromaner har ju en tendens att ofta ha samma upplägg och visst kan det vara skönt med en igenkänningsfaktor, men personligen önskar jag många gånger att åtminstone något får vara lite mer annorlunda. Fast det är förstås en smaksak 🙂
Hur tänker ni där? Vill ni ha en handling och ett slut som ni förväntat er, eller ett som förvånar eller överrumplar er?

Dezmin

10 responses to “Bättre sent än aldrig

  1. Jag tänker att det inte spelar någon roll om det är väntat eller oväntat så länge det stämmer överens med intrycken jag fått fram tills dess, att det verkar som en logisk följd efter att ha läst hela boken. För ett slut kan ju vara oväntat och samtidigt logiskt, och de är väl nästan de bästa? :-))

    Gilla

  2. För mig var slutet logiskt med tanke på situationen och karaktärerna 🙂

    Gilla

  3. Jag vill inte bli chockad. Men gärna överraskad. Alltså jag vill inte ha listat ut hur det ska sluta, inte allt liksom. Fast jag vill alltså inte heller tycka att nån slängt in en bomb utan att det kunnat anas att bomben var på väg. Så att man leder läsaren fram till slutet och sen gärna en vändning som förvånar men inte chockeffekt.

    Gilla

  4. Vad härligt att komma närmare karaktärerna! Det måste vara fördelen när man skriver en serie, att man får se dem utvecklas ännu mer.
    Jag tycker inget sätt är rätt eller fel eller bättre än något annat, men jag föredrar emotionellt tillfredsställande slut och vilket det slutet är beror ju helt på boken ifråga 🙂 .

    Gilla

    • Ja, jag tror att det kanske blir mer ”tajt” mellan den som skriver och karaktärerna om man följer dem under en längre tid, som i en serie.
      Precis, huvudsaken slutet känns tillfredsställande i förhållande till handingen 🙂

      Gilla

  5. Håller med Ebba! Inga Det var inget som var förbryllande med slutet 🙂

    Gilla

Kommentera

