Att ta ut svängarna

Det finns böcker jag läser för att få en stunds lättsam underhållning och så finns det böcker jag aldrig någonsin glömmer för att författaren har vågat ta ut svängarna långt utanför ramarna. Så långt att man helt enkelt aldrig riktigt slutar tänka på dem. Det finns några exempel, men ett av dem är Tärningsspelaren.
George Cockcroft skrev den under pseudonymen Luke Rhinehart och boken handlar om psykologen Luke Rhinehart som börjar fatta samtliga av sina beslut efter tärningsslag. Och det är inga trevliga beslut heller. Här handlar det om våldtäkt och mord, för att bara nämna ett par exempel.
Boken fick mycket kritik för sin lättsamma inställning till de här allvarliga sakerna, men kanske är det också just det som gör att jag fortfarande går och grunnar på den ibland. För det är en rätt svindlande tanke att föreställa sig att man skulle börja fatta beslut efter tärningskast, speciellt om det är ondskefulla sådana.
Ett citat ur boken lyder:

Förstå dig själv, acceptera dig själv, men var inte dig själv. Det är en samhällsbevarande regel som garanteras hjälpa patienten att undvika att begå våldsamma, passionerade och bisarra handlingar och låta honom leva ett förlängt, respektabelt liv i återhållen förtvivlan.

En stor utmaning i tanken alltså. För om man verkligen analyserar det, så stämmer det. En psykiskt sjuk person måste antagligen förhålla sig till det här citatet på precis det här sättet. Alltså att förstå och acceptera sig själv, men aldrig någonsin vara sig själv, vilket i sin tur kommer att åsamka honom en återhållen förtvivlan.
Om någon av er har fler boktips på böcker som verkligen utmanar läsaren i tanken, får ni gärna tipsa.
Sitter faktiskt själv med en del beslut som måste fattas. Ska bara se om jag kan hitta en tärning 😉

Dezmin

8 responses to “Att ta ut svängarna

  1. Den boken har jag inte läst. Men verkar intressant!
    Du får väl köpa en tärning i värsta fall om du inte hittar någon hemma 😉

    Gilla

  2. Jag blev också nyfiken på den boken nu 🙂 Vanligtvis föredrar jag lättsammare läsning för att få lite avkoppling, men ibland är det kul att läsa något mer utmanande också. Beror lite på dagsformen 🙂

    Gilla

  3. Rose Marie Bouw

    Min bok är inte så extrem, men den tar ju upp något som ingen riktigt vågar pratar om. Förhoppningsvis får den någon att tänka lite extra och lite längre.

    Gilla

    • Det tror jag att de gör. Nu har jag inte läst din bok, men jag tror att den är viktig. Och just det där med att få någon att tänka till ett varv extra, tror jag också är så nyttigt 🙂 Ska läsa din bok framöver. Allt som utmanar i tanken tycker jag är intressant 😀

      Gilla

  4. Den typen av böcker är nog inte riktigt min grej. Inte för att jag inte vill tänka till, utan för att de oftast verkar förekomma i genrer jag inte läser. Sedan finns det ju böcker som berör och vidgar ens perspektiv på andra sätt, men just den typen du nämner …

    Gilla

Kommentera

