Söndagsgåtan

Nej, det är inget jag tänkte börja ha här, men jag såg idag att det figurerar en gåta på fb. Om man svarar fel ska man byta profilbild i tre dagar, svarar man rätt får man sitt namn publicerat hos frågeställaren.
Anledningen till att jag skriver om det är för att det här är en gåta där flera svar kan vara rätt.
Så här lyder den:

Jag har ändrat min profilbild till en giraff för att jag svarade fel på en gåta. Vågar du anta utmaningen!? Om du svarar rätt får du ha kvar den profilbild du har, om du svarar fel får du ändra din bild till en giraff i tre dagar. Ditt svar skickar du till mig i ett privat meddelande. Här är gåtan: Klockan tre på morgonen vaknar du av att det ringer på dörren. Oväntade gäster som visar sig vara dina föräldrar. De vill ha frukost. Det enda du har hemma är en burk jordgubbssylt, en burk honung, en flaska vin, ost och bröd. Vad öppnar du först? Kom nu ihåg att INTE svara här. Skicka svaret till inboxen. Om du svarar rätt skriver jag ditt namn här. Om du svarar fel byter du bild i tre dagar.

Precis som med alla gåtor handlar det i grunden om att få den som ska lösa den att fokusera på fel saker. Lite som att skriva deckare alltså hehe.
Så, vad öppnar man först då?
Jag hade svarat ”kylskåpsdörren”, men det skulle lika gärna kunna vara ”ögonen” eller ”ytterdörren”. Dock tänker jag att jag varken vet att det är mina föräldrar, eller vad de vill mig, förrän jag öppnat både ögonen och ytterdörren. Men jag har ju ingen aning om hur upphovsmannen till den här gåtan har tänkt.
Så där ja. Nu kan ni prova ifall ni ser den här gåtan någonstans. Ett av mina svar är nämligen det rätta och har ni tur slipper ni ha en giraff som profilbild i tre dagar 😀

Dezmin

6 responses to “Söndagsgåtan

  1. Ifall man har ett titthål kan rätt svar vara ytterdörren för då ser man vilka det är.

    Gilla

  2. Tja … jag behövde byta profilbild jag … men vet du att jag gör som jag vill även om jag svarat fel – så min profilbild är orörd 😉

    Gilla

  3. Haha! Gud vad denna gåtan sprider sig. Jag skriver om den i min blogg också. 🙂

    Gilla

Kommentera

