Mig äger ingen

Det var ett antal år sedan jag läste boken.
Det var ingen bok som egentligen stannade kvar i minnet, men nu när filmen kommit tänkte jag att det kunde vara intressant att se den ändå. Fast kanske mest för att se hur Persbrandt har axlat rollen som den alkoholiserade ensamstående pappan. För helt ärligt är det mer spännande att se honom i andra roller än i rollen som Gunvald Larsson.
I övrigt måste jag säga att när det gäller svenska filmer är det ytterst få som fångar mitt intresse. Fast Skumtimmen ska jag förstås också se. Den boken och alla böcker Theorin har skrivit är ju så galet bra! 🙂
Har ni några filmer som ni planerar se och som är svenska?

Dezmin

10 responses to “Mig äger ingen

  1. Nja, eventuellt en film som kommer nu i november, Återträffen, som är svensk. I övrigt ser jag ogärna svenska filmer. Tycker att de oftast känns väldigt amatörmässigt gjorda.

    Gilla

  2. Gillade verkligen den boken. Över huvud taget alla de här svenska böckerna som handlar om barn som far illa och ändå fixar det på nåt vis, de är så otroligt välskrivna. Så ja, den filmen. Annars tittar jag inte så ofta på svensk film, för sällan, finns en hel del jag gärna skulle se, men de vill liksom inte nå fram till de finska biograferna och sen när de finns på dvd så ska liksom mer till för att jag ska se dem. LIte slö på det sättet.

    Gilla

  3. Ser också fram emot Mig äger ingen-filmen. Minns att jag kände många dofter när jag läste boken så det blir intressant att se om dofterna ”syns” i filmen också. Har filmen Flickan inspelad och osedd. Den ser jag fram emot. Måste bara hitta rätt tillfälle.

    Gilla

    • Jamen faktiskt, där sa du något som jag minns nu. Alla de där lukterna som var beskrivna. De gav ett starkt intryck i boken och är nog väldigt svåra att fånga på film gissar jag.

      Gilla

  4. Har inte läst boken. Ser väldigt sällan svenska filmer, de fängslar mig inte. Tycker egentligen det är lite synd att jag tycker så för det finns ju väldigt många skickliga svenska skådespelare!

    Gilla

    • Jamen precis. Undrar vad det beror på att man inte blir fängslade av dem? Kanske är det många gånger för lite driv i handlingen? För något beror det ju på, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad.

      Gilla

  5. Jag kan bara hålla med dig i det du skriver. Skumtimmen ser jag väldigt mycket fram emot att se.

    Gilla

Kommentera

