Bad boys vs Nice guys

Jag hittade den här intressanta studien när jag surfade omkring på morgonen.
Det har ju diskuterats i omgångar om det här fenomenet med varför bad boys alltid tycks vara mer populära hos det motsatta könet, än vad de snälla killarna är. Jag tror också att en av förklaringarna ligger i den undersökningen:

Vad stödjer du det på?
– Det är vetenskapligt bevisat att bad boys får fler tjejer. Peter Jonason vid New Mexico State University har forskat fram att det lönar sig med narcissistiska och impulsiva drag. Och att utnyttja andra. De som har dessa mörka sidor fick enligt undersökningen fler tjejer. Sedan har forskaren David Schmitt från Bradley University hittat bevis för att det över hela världen finns ett samband mellan att ha mörka sidor och framgång hos det andra könet.

Jag har även hört talas om en studie som gjorts i en skolklass.
Tjejerna fick beskriva sin drömkille, alltså inte utseendemässigt, utan personlighetsdragen. Därefter fick en av killarna i klassen spela upp den kille som tjejerna gemensamt hittat karaktärsdragen hos som de påstod att de föredrog. Resultatet blev att samtliga av tjejerna stämplade honom som tönt.
Nu kan man naturligtvis inte dra alla över en kam, men eftersom det här fenomenet aldrig tycks upphöra att diskuteras och eftersom det ständigt hittas nya förklaringar, finner jag det intressant. Och kanske ännu mer nu efter de reaktioner som jag fått på Lex Limbo, där en del läsare gillat att Olivia förändras under Jesses inflytande, medan andra ansett att det går i helt fel riktning.
Kanske ligger det något i uttrycket: ”Nice guys finish last”?
Om någon har en egen teori får ni gärna dela med er av den. Och vill ni inte skriva den i kommentarsfältet går det bra att mejla mig 🙂

Dezmin

18 responses to “Bad boys vs Nice guys

  1. Vad jag förstått beror det på att den här typen av kvinnor tycker att ”vanliga” män är tråkiga. Bad boys är alltså mer spännande.

    Gilla

  2. Det kan nog stämma, men jag tror det är lite som med ”män gillar blondiner, men gifter sig med brunetter”, (vet inte om det är engelskt eller italienskt), tror det blir få varaktiga förhållanden med bad boysen, så i slutändan väljer de nog den där trygge killen som inte kommer att krossa deras hjärta att slå sig till ro och bilda familj med. Fast visst, vill man bara ha ett one night stand är ju badboysen de självklara vinnarna! 😀

    Gilla

    • Jo, det har diskuterats om det där också, alltså varaktigheten i de där förhållandena. Märkligt nog väljer flertalet av kvinnorna nya ”bad boys” om det första förhållandet fallerar. Så kanske är lite av förklaringen att en del helt enkelt inte kan eller vill ha ett förhållande med någon som är för ”förutsägbar”. Och alla de här förhållandena tar ju inte slut heller. Antar att det finns en mängd aspekter att spinna vidare på här 🙂

      Gilla

  3. ”föredrar blondiner” var det nog förresten!

    Gilla

  4. Ja det är ju kanske synd att man är för snäll för att vara bad-pojke, hm? nu försvann all seriös diskussion i ämnet. nä bakom varje man finns det väl kanske meen de har själva inte upptäckt det bara. kanske lite av tjuren ferdinand. (det var väl också en jäkla paralell)

    Gilla

    • Jag tycker att det var en riktigt bra parallell med tjuren Ferdinand! Sen tror jag att det finns en uppsjö av kvinnor för snälla killar med 🙂 Det var mer fenomenet som jag tycker är lite intressant.

      Gilla

  5. helt sant, det är lite märkligt, det var liksom min lite mindre seriösa sida som dök upp. Kanske det är så att många män önskar att de va lite mera Bad och cool än de i verkligheten är.

    Gilla

    • Så kan det nog vara. Många män kanske egentligen vill vara tuffare, fast de inte riktigt vågar. Sen finns det ju nivåer av ”bad boys” också. Allt från rebeller till tungt kriminella, och därför tror jag att det kanske är svårt också att definiera vad en ”bad boy” är, eftersom det finns olika kategorier.

      Gilla

  6. Och i kategorin som du nämner sist (kriminella) är det inte heller så jävla ensidigt som tidningarna försöker framställa det som. Alla kvinnor är inte offer och allt vad man nu påstår. Om du ska ge dig in i den här diskussionen tycker jag att du ska ta reda på mer fakta än det som finns att läsa i tidningarna. Bara som ett tips.

    Gilla

    • Det var liksom därför jag uppmanade folk att komma med sina teorier 😉 Jag har inte dömt någon på förhand och jag är fullständigt medveten om medias förmåga att ibland bara belysa vissa saker från ett håll.

      Gilla

  7. Jag vet en del om det här och kan tillägga att den bild som oftast lyfts fram inte alls stämmer och som anonym redan skrivit finns det en helt annan logik bakom det. Dessutom sitter inte alla kriminella insydda heller. Ändå handlar alla repotage om det som om det rör sig om bimbos eller utslagna eller trasiga kvinnor som träffar kåkslödder. Det finns förstås såna också men långt ifrån alla. Alla brottslingar sitter inte på anstalt och alla brottslingar spöar inte sina flickvänner och uppför sig som svin.

    Gilla

  8. När det gäller fiktion vet jag i alla fall vilken sort jag föredrar att läsa om 🙂
    Samma sort är också väldigt kul att skriva om!

    Gilla

  9. Har hört teorin att man vill föröka sig med ”starka” män (kanske kan tolkas som egensinniga ”bad boys”) och uppfostra avkomman med trygga. Men jag tror också mycket är trams. ”Bad boys” känns som sjukt barnsliga och omogna personer som tänker på sig själva och inte på andra. Roliga karaktärer, mindre roliga pojkvänner.

    Gilla

Kommentera

