Att skriva lager på lager

Jag har ju tagit upp det här tidigare med min ovilja att skriva synopsis.
Igår gjorde jag ändå ett tappert försök med det för att få ordning på grundintrigen.
Detta resulterade i en mängd olika uppslag som raskt tecknades ner, men med den tragiska baksidan att det som vanligt resulterade i att hela historien idag känns fullständigt ointressant att skriva ner. Inte för att mina synopsis var dåliga, eller att idéerna inte var intressanta, utan bara av det enkla skälet att jag vet hur det ska sluta.
Vad jag har gjort idag är alltså att försöka hitta den där lusten att skriva igen och detta har jag gjort genom att planlöst surfa omkring. Samtidigt har jag grunnat på om det finns något mellanting. Alltså någon väg mellan att skriva synopsis och att inte göra det alls. Och då kom jag ihåg att jag vid något tillfälle hittade en sida som tog upp tekniken ”lager på lager”. Nu kan jag inte hitta den, men jag minns att den gick ut på precis det som namnet antyder, man bygger alltså på historien med nya lager hela tiden.
Först ett ”skelett” där man skriver ner historien i korta drag (man behöver inte veta slutet, bara de väsentliga delarna av storyn).
Därefter går man över samma sidor igen och lägger till karaktärerna.
Nästa varv handlar om att fördjupa både intriger och karaktärer.
Sedan duttar man dit lite miljöbeskrivningar.
Har man inte fått dit ett slut än, bör man skriva in det också förstås, även om det blir det absolut sista man gör.
Och vips, historien är klar!
Jag tror att jag ska försöka mig på det här alternativet när det gäller grundintrigen i mitt omskrivningsmanus. Det får bli det eller att göra som jag annars alltid gör, sätta mig ner och låta karaktärerna leda mig genom storyn. Dock blir det sistnämnda lite svårare nu när jag har en biintrig som jag ska försöka följa samtidigt.
Vi får se. Jag måste bara ladda om skrivbatterierna först tror jag 🙂

Dezmin

10 responses to “Att skriva lager på lager

  1. Har för mig att jag läst att Nora Roberts använder en slags lager på lager metod och hon är ju väldigt produktiv så om den passar dig är det väl bara att köra 🙂
    Tänk så olika man är, jag blir låst och kan inte skriva om jag inte har ett synopsis. Men jag har hört fler som är som du, som helt tappar lusten att skriva när de vet hur det ska sluta.

    Gilla

    • Aha, det hade jag ingen aning om, men kul att Roberts också använder den metoden 🙂
      Ja, precis, man är så olika när det gäller sånt här och jag tror att man är antingen eller. Har aldrig hört talas om någon som ibland skriver synopsis och ibland inte, men det kan ju finnas någon sådan också förstås 😀

      Gilla

  2. Bara man gör det som funkar för en, så är det ju bra. Jag skriver på tills jag kommit till en viss punkt sen vet jag att jag måste läsa igenom och kolla vad som saknas och bygga ut och in det. Samt skriva om i flera omgångar för att saker inte alltid stämmer när jag bara skriver. Men det funkar för mig. Kan ju också betraktas som ett slags lagermetod. Tänker mig att lager kan byggas ut på olika sätt liksom. Men, synopsis, näe, det vågar jag mig inte på.

    Gilla

    • Ja, det är nog en form av ”lagermetod” också.
      Jag och synopsis går uppenbarligen inte ihop. Det är enkelt att stolpa upp en berättelse, men för mig dödar det all skrivlust. Även om det såklart är ett smidigt sätt att skriva på.

      Gilla

  3. Jag har förstått att det är en hel del som skrivet skelettet först osv.
    Med mitt omskrivningsmanus ändrade jag årtalen vilket resulterade i att jag skrev ner karaktärernas ålder, utseende och stil mm. Rätt som det var satt jag där med något slags synopsis. Ha! Där ser man. Jag som inte heller skriver synopsis i vanliga fall 😉

    Gilla

  4. Lite så jobbar jag. Synopsis fungerar inte för mig, jag behöver överraskas av hur min berättelse utvecklar sig.

    Gilla

  5. Rose Marie Bouw

    Jag kan inte skriva efter en synopsis. Det fungerar inte alls för mig. Det blir som att rita en bild genom att dra streck från 1 till 2 till 3 etc. Som i pysselböcker för barn, du vet. Jag vill hellre skriva fritt och sen får det bära eller brista. Brister det lägger jag bort och tar mig en rejäl funderare.

    Det som var ”manus 2” från början brast och dumpades. Jag skrev en helt ny ”manus 2” istället. Men orginaltvåan har legat och jäst i ett par år och nu har den nog löst sig. Den bär nog den med sen, och blir ”manus 3” istället. Så småningom.

    Gilla

    • Ja, så är det för mig med, det funkar inte alls med synopsis. Och jag har heller aldrig hört talas om någon som skrivit utan synposis som sedan plötsligt börjat skriva ett sådant 🙂 Man är nog antingen eller där, tror jag.

      Gilla

Kommentera

