Kulturhuvudstad 2014

Umeå blev ju som bekant valt till en av Europas kulturhuvudstäder 2014 och eftersom vi snart är där, tänkte jag att det kunde vara intressant att ta upp det här med efterdyningarna av det valet. I omröstningen stod det mellan Lund och Umeå, två orter som ju nästan ligger i varsin ände av det här avlånga landet. Och då kommer vi osökt in på relationen som sörlänningar och norrlänningar har till varandra när det gäller konkurrens.
Två av de absolut roligaste artiklar som jag läst, när detta blev avgjort, var de av Eskil Fagerström som han skrev i Sydsvenskan. Under rubriken: ”Myggig jävla håla vann” ironiserade han över Umeås seger.
Där hade det förstås kunnat stanna om det inte var för att en del norrlänningar saknade både humor och självdistans, vilket resulterade i att Fagerström överöstes av ilskna mejl, där man bl a var upprörd för att Fagerström haft det dåliga omdömet att kalla Umeå för ”förbannade björkjävla Norrlandshulla”.
Därför författade Fagerström en ny krönika under rubriken: ”Förlåt, Umeå, jag tar tillbaka allt!”
Där skriver han bl a:

Denna verbala kanonad – plus det faktum att det vandrar runt Umeåbor överallt  på gatorna, även i Lund – har fått mig att inse att jag hade fel. Nu tänker  jag be om ursäkt. Jag tar tillbaka allt. Först det här med björkarna. Det finns INGA björkar i Umeå. Nehej. Det här med ”Björkarnas stad” är bara en  gammal fördom.
När jag bildgooglar Umeå ser jag bilder på torg, broar, en järnvägsstation och  Folkets hus.
Men INGA björkar.
Eller, det är några björkar. Men de är små och liksom i utkanten av bilden.   Jag tror att jag, om jag vågade resa till Umeå, nästan inte skulle se dem  alls. Det finns fler björkar på Copacabana än i Umeå.

Och slutligen:

För att sammanfatta: det finns nästan inga björkar i Umeå. Definitivt inga myggor. Skoterintresset är marginellt. Jag ämnar nu fästa en postit-lapp på  min datorskärm, där det klart och tydligt står:
Förolämpa icke geografiska enheter, såsom kvarter, stadsdelar, städer,  landskap, häraden, hertigdömen eller stater.
Sådär. Nu känns det bättre.

Att en del människor saknar humor behöver kanske inte ha med geografin att göra, men den sista krönikan (med Eskils försök att låta diplomatisk) får mig att tänka på ett känt ordspråk : ”En diplomat är en person som kan be dig dra åt helvete på ett sådant sätt att du verkligen ser fram emot resan.”
Nu återstår att se hur många som kommer till Umeå under dess Europeiska kulturhuvudstadsår 😉
Jag ser i alla fall fram emot resan hehe.

Dezmin

6 responses to “Kulturhuvudstad 2014

  1. Åbo, som jag bor i var kulturhuvudstad för några år sen. Det var en del bra grejer och andra inte så bra. Alltså mycket som kändes lite så där, jaha, när kultur blir inne så då gör man såna här kommunkulturgrejer. Men sen fanns det mängder av häftiga saker som att konsten fanns faktiskt omkring en hela tiden, på ett väldigt påtagligt sätt. Och jo, det kom nog folk, även om jag skulle hävda att Åbo hör till de mer regniga platser man kan ta sig till…

    Gilla

  2. Oj, då, det där visste jag inte ens om. Om kulturhuvudstaden. Jag är egentligen inte så intresserad av sådana jippon. Men jag hoppas det blir kul.

    Gilla

  3. Haha, bra ordspråk 🙂

    Gilla

Kommentera

