Att skilja på bok och författare

För ett par dagar sedan hamnade jag i en intressant diskussion om det här med hur man ställer sig till böcker skrivna av författare som man inte gillar.
Alltså, man kanske inte delar åsikterna som författaren har, eller kanske gillar man bara inte vederbörandes attityd.
Jag läser böcker av den enkla orsaken att jag blir nyfiken på boken. Vem som sedan står bakom verket är inte särskilt viktigt för mig. Men jag har förstått att det är rätt vanligt att folk väljer bort böcker bara för att de inte gillar författaren.
Detsamma gäller för mig åt andra hållet. Jag kan gilla att lyssna på vissa författare, men genren de skrivit i tilltalar mig inte och då blir det inte att jag läser böckerna heller.
Hur tänker ni där? Skulle ni välja bort en bok (hur mycket den än hyllats) bara för att ni kanske inte gillade författarens personlighet eller attityd?

Dezmin

10 responses to “Att skilja på bok och författare

  1. Jag är som du. Bara för att jag stör mig på författaren innebär inte det att jag kan gilla hans eller hennes bok.

    Gilla

  2. Jag läste om det där någonstans. Någon (minns ej vem) reflekterade över fenomenet att läsa böcker av personer man verkligen beundrar och tycka att det de skrivit är helt ointressant, och vice versa, att läsa något av en person man egentligen inte gillar och upptäcka att det är bra. Tydligen är det ganska vanligt. Sedan beror det kanske på hur mycket man ogillar någon, och varför. Ibland kan man ju få lust att bojkotta någon helt av olika anledningar. Ovanstående scenario har iaf hänt mig ett par gånger nyligen.

    Gilla

    • Det kan säkert bero på graden av ogillande också, men om jag ser en bok som verkar intressant, läser jag den oavsett min uppfattning om författaren. För mig skulle det kännas hemskt att missa en bra bok bara för att jag har problem med författaren.

      Gilla

  3. Hmm. Måste väl bero på lite. Alltså läser sånt jag är nyfiken på, kan också vara nyfiken på författare jag inte gillar, för att få veta vad de gör och kanske bredda min åsikt om dem. Men läser alltså nog som du, för att jag vill inte beroende av vem det är. Fast å andra sidan vet jag också att jag nångång struntat i att läsa nån pga person, men då handlade det om ideologier som inte var intressanta.

    Gilla

    • Ja, det kan ju finnas vissa fall där man nästan i förväg förstår att man nog inte kommer att gilla boken. Men hittills har jag inte stött på ett sådant fall, fast det kanske kommer.

      Gilla

  4. Min första tanke var att nej, känner jag inte kärlek från författaren vill jag inte läsa boken. Men när jag ser till hur jag väljer böcker jag läser inser jag att det har nästan ingenting att göra med författaren. Den där kärleken jag tänkte på först handlar om författarens kärlek till det skrivna ordet, till språket. Deras skrivna ord och deras språk och vad de gör med det. Väldigt ofta vet jag faktiskt ingenting om författaren när jag väljer en bok.

    Gilla

    • Så är det för mig många gånger också och det kanske bara är positivt att veta så lite om författaren som möjligt. Då är ju risken minimal att man väljer bort en bok bara p g a författaren. Just utländska författare har jag väldigt liten koll på när det gäller deras personligheter etc.

      Gilla

  5. Jag har aldrig avstått att läsa en bok av den anledningen, snarare är det vanligare att jag blir intresserad av böckerna när jag hör/ser/läser något intressant om författaren. När jag läst ut en riktigt bra bok kan jag också bli väldigt intresserad av vem som har skrivit den och hur det kom sig att personen skrev just den.

    Gilla

    • Ja, oftast om jag alls tar reda på något om författaren, är det nog efter att man läst boken. De jag vet något om före jag läser en bok, är ju oftast sådana som syns mycket i media.

      Gilla

Kommentera

