Upprördheten

För ett par dagar sedan damp det ner ännu ett mejl från en läsare som var tämligen upprörd efter att ha läst Lex Limbo.
Jag har fått en del reaktioner på den här boken och de allra flesta har tyckt om den, dock har jag förstått att det är ett ämne som provocerar vissa. Det här med att ta lagen i egna händer är uppenbarligen inte populärt hos alla, inte ens när det rör sig om utsatta människor som på egen hand försöker skipa rättvisa.
Det är förstås aldrig roligt när folk blir arga eller upprörda över att de läst ens bok, men jag försöker att se det positivt. För det måste väl ändå vara bättre att den väcker några känslor alls, än att vederbörande rycker på axlarna och  har glömt den efter någon timme?
Jag har funderat en del på vad det är som gör den så provocerande för en del och jag tror jag har kommit på varför. Jag hade gärna haft en mindre utläggning om det också, men då förstör jag för dem som kanske tänker läsa den. Men en del av svaret ligger förstås i att egenmäktig rättskipning inte bör förekomma i former som framställer det i allt för positiva ordalag.
Jag vet att jag sa i en intervju med någon tidning att:  ”Om man har noll att förlora, är man antagligen mer benägen att ta risker.”
Det tror jag fortfarande och jag tror också att om man blir provocerad av en roman, kanske svaret ligger i att man vägrar att se saker från en annan synvinkel än sin egen, trots att det är en fiktiv historia 😉

Dezmin

14 responses to “Upprördheten

  1. Sara Swietlicki

    Nu har jag inte hunnit läsa Lex Limbo än (den ligger på min att-läsa-lista för 2014) men jag måste säga att det är bättre att boken provocerar och upprör än att den inte väcker några känslor alls. På så vis ligger den kvar i minnet och blir ett diskussionsämne. Och om 1 av 10 blir upprörd och de andra 9 tycker om boken, då är det väl en win-win situation?
    Jag läste en bok tidigare i höstas där jag blev vansinnigt irriterad på huvudpersonens man. Följd: jag har pratat mer om den boken (både på bloggen, på andra sociala medier och i verkligheten) än vad jag har gjort om någon annan bok jag har läst under hösten. Den har säkert fått sig några extra läsare på grund av det. 😉

    Gilla

    • Ja, jag håller helt med och vad roligt att du tänker läsa den! Det ska bli intressant att höra vad du tyckte sen 🙂
      Och precis, böcker som väcker känslor (vilka de än må vara) är ju också böcker som man börjar diskutera med andra om.

      Gilla

  2. Jag håller med, bättre att provocera än att att inte väcka några känslor eller reaktioner alls. Helt klart! Och jag håller med om det sista du skriver med. Det finns verkligen människor som bara kan se saken ur en synvinkel och det är deras egen.

    Gilla

  3. En bok man både gillar och stör sig på är den bästa kombinationen för då både grubblar man på den och vill diskutera den med andra. Men blir man bara upprörd så tror jag att man är lite väl snäv i tanken. Det är ju trots allt en bok! 🙂

    Gilla

  4. Att beröra är bra!
    Konstigt nog var det länge sedan jag tänkte på hur Lex Limbo slutade …
    men nu kom scenen inför mig igen 😉

    Gilla

  5. Vad svårt att få sådana där reaktioner för jag förstår inte vad problemet är hos läsaren det är ju för bövelen en bok, fiction, underhållning kalla det vad du vill. Men läsaren har blivit berörd helt klart. Kram!

    Gilla

  6. Var glad åt att provocera. Helst ska man ju väcka känslor. Alla kan inte älska det man skriver, men om de störs av det så hellre så än ingenting alls. Det är klart att det känns inte så kul, men jag tycker att du gjort rätt, du har funderat på det. Vad du gör av det sen är upp till dig. Alltså om du på nåt vis försöker förhålla dig till det i skrivandet. Men det är inte viktigt, det väsentliga är att du ska göra det du vill göra.

    Gilla

  7. Läst ut boken nu!
    Riktigt duktig du är på skiva alltså, nu väntar jag in att du ska komma med någonting nytt! KEEP UP THE GOOD WORK

    Gilla

Kommentera

