Fortsättning på gårdagens inlägg

Men anledning av gårdagens inlägg uppstod det en del frågetecken om vissa av de titlar jag nämnde och vad de var. Jag fick dessutom ett mejl med en fråga angående en annan kommentar och det är den jag tänkte avhandla här. Men först lite snabbt bara om de tre titlarna jag nämnde.
Blair witch Project: Är en film som handlar om tre ungdomar som ger sig ut i Black Hills Forest i Maryland, med videokamera för att spela in en dokumentär om den lokala legenden ”Blair-häxan”. Men de återvänder aldrig och ett år senare hittas filmen. Men det var förstås bara en pr-kupp, dock med fin avkastning. Den spelade in ca 250 miljoner dollar, vilket var 10 tusen gånger dess budget.
Jag är wanted: Är en bok skriven under en pseudonym där författaren hävdade att han var på flykt efter ett värdetransportrån. En journalist gjorde en djupdykning i ämnet (jag  tror att detta hände efter mannen bakom pseudonymen gett sig till känna) och hittade inga grövre brott i författarens register. Även detta tros alltså ha varit en pr-kupp och boken sålde ju bra.
Gömda: Känner nog de flesta till. Liza Marklund skrev boken tillsammans med en kvinna som (under pseudonym) hävdade att hon tvingats fly från Sverige och från sin make som misshandlade henne. Boken marknadsfördes som en ”sann historia”. Flera år efter det skrev en annan journalist en bok ”Sanningen om Gömda” där det framkom att historien var påhittad. Det tråkiga här var att här drabbades mannen som ”Mia” påstod sig fly ifrån.

Men detta var bara en snabb genomgång för att räta ut eventuella frågetecken och vill man göra en djupdykning i dessa titlar, kan man googla.
För jag fick även ett mejl med en fråga med anledning av en titel som nämndes i kommentarsfältet. Hitman, vad är det?
Man skulle kanske kunna räkna in även den i kategorin för ”smarta pr-kupper”, dock var det en ”kupp” som slog väldigt fel.
Historien är som följande: Boken Hit Man: A Technical Manual for Independent Contractors sägs ha skrivits av en hemmafru i Florida. Hon hade skrivit ett deckarmanus, men när manuset hamnade hos förlaget Paladin Press, ville förläggaren Peder Lund, att hon skulle skriva om det så att det passade förlaget  lite bättre och kom då på att den skulle skrivas under förespeglingen att det var en riktig yrkesmördare som låg bakom verket och så skulle den ges ut under pseudonymen Rex Feral. Gott så långt.
Problemet var bara att en del av läsarna började använda den just som den manual den utgav sig för att vara, vilket resulterade i ett trippelmord 1993.
Paladin Press blev stämda och i november 1997 kom domstolen fram till att Hitman inte var skyddad av yttrandefriheten, vilket är ganska anmärkningsvärt med tanke på att det hände i USA. Förlaget tvingades förstöra samtliga ex som fanns kvar och den fick inte ges ut mer. Dock finns det ex kvar hos dem som hann köpa boken, vilka än idag är ute till försäljning ibland. Utöver det kan man läsa den online.
Än idag diskuteras det dock om den verkligen skrevs av en hemmafru, eller om det var någon annan som låg bakom den. Jag har läst den och ställer mig lite tveksam till att en hemmafru skulle ha åstadkommit detta, men å andra sidan har märkligare saker inträffat, så visst kan det vara så.
Det har även gjorts en film på händelserna kring den här boken, jag har glömt bort vad den heter, men jag tror att den hade ett liknande namn som boken.
Men om vi ska summera det här med pr-kupper, bör man alltså undvika att skriva ”mordmanualer” och att hänga ut oskyldiga. Det som ryms däremellan kanske man kan betrakta som mer eller mindre okej.

Dezmin

10 responses to “Fortsättning på gårdagens inlägg

  1. Men hallå, vad då mannen som hon påstods fly från drabbades? Om berättelsen var påhittad, hur kan någon verklig person drabbas? Han finns ju inte. ???

    Gilla

    • Jo, han fanns, men var tydligen inget hot mot henne. Men under den tid som Gömda betraktades som en ”sann historia” blev han ju hatad för det han påstods ha gjort. Det är det jag menar med att man inte bör hänga ut oskyldiga.

      Gilla

  2. Jag fattar fortfarande inte. Om alltihop var påhittat, hur kunde det finnas verkliga personer med i berättelsen? Och hur identifierade man honom, speciellt om det aldrig hänt?

    Gilla

  3. Jag tror INTE att Hitman skrevs av en hemmafru.

    Gilla

    • Jag är, som sagt, tveksam också, men man vet ju aldrig. För om man bara googlar lite kan man ju få fram rätt mycket uppgifter och med lite fantasi på det, kan man kanske få ihop det så här bra. Det är mer språket och tonen i boken som gör mig tveksam till att det alls är en kvinna som skrivit boken.

      Gilla

  4. Men vad märkligt att förlaget blev stämda, eller? Så om man sticker en påle i nån skum typ, kan man skylla på Buffy då? 🙂

    Gilla

    • Hahaha, nej det tror jag inte. I det här fallet handlade det nog mest om att boken var skriven som en manual där man avslöjade ”yrkeshemligheter” typ, så det kan ha varit en bidragande orsak till att förlaget blev stämda och givetvis för att folk började använda den som en typ av ”mordmanual” 😀

      Gilla

Kommentera

