Rapport från lästräsket

Just nu läser jag dels mitt eget manus innan det ska iväg till testläsaren och dels nästa bok av S J Bolton, Livrädd, återkommer med tankar om den sen. Men en sak som slog mig när jag började läsa den här (den andra i ordningen på samma serie) är att jag har glömt en hel del om karaktärerna. Det brukar jag sällan göra och ändå tar Livrädd vid ganska snart efter att Nu ser du mig, slutade. Själva namnen på karaktärerna kommer jag förstås ihåg, men vad som hände dem i slutet på förra boken är mer vagt, trots att jag minns slutet på själva intrigen väldigt väl. Jag har försökt analysera vad det här beror på, men har ännu inte kommit fram till något bra svar.
Har detta hänt er någon gång när ni läst en serie med samma karaktärer?

Dezmin

10 responses to “Rapport från lästräsket

  1. Nej, det brukar inte hända om jag läser dem i rask följd, men alla ungdomsserier som jag läser som kommer ut med en bok om året och tar vid där den förra slutade – jag minns ingenting! Har ju läst massor emellan och minns inte alls de roliga händelserna som de refererar till, vilket är tråkigt och egentligen kräver omläsning, men vem har tid med det? Det finns ju en miljon nya böcker man vill läsa 🙂

    Gilla

    • Ja, det var det som var så skumt med den här, för det var ju inte alls länge sedan jag läste ut Nu ser du mig, en månad sen kanske.
      Hehe, nej det kommer ut alldeles för många böcker för att man ska hinna läsa om någon man redan läst 🙂

      Gilla

  2. Jo, det tror jag nog. Alltså att jag upplevt det där, men om det är hyfsat gjort så tycker jag väl att författaren brukar påminna på nåt vis så att man minns sen.

    Gilla

    • Ja, det var just det. Författaren påminde om det som hänt innan, men jag kunde inte erinra mig att jag läst det. Alltså slutet minns jag tydligt, men just vissa saker som hände karaktärerna minns jag inte alls. Jag kanske bara hade koncentrationssvårigheter när jag läste slutet 🙂

      Gilla

  3. En del karaktärer minns jag det mesta om, andra ungefär ingenting. Det beror inte enbart på gestaltningen – tror det har med namnen att göra. För mig är en del namn väldigt lika – typ, Viktor, Oskar, Sofie, Marie. För en tid sedan läste jag en bok med massor av namn på olika karaktärer och jag minns bara ett enda och det stack ut.
    Men Olivia och Jesse glömmer jag aldrig 😉

    Gilla

    • Ja, det där med namn är ett annat otyg när de är för lika varandra, så var det dock inte i det här fallet.
      Jag gillar inte heller böcker där ingen karaktär sticker ut, utan alla liknar varandra på olika sätt.
      Tack! Jag lär aldrig glömma Hille, My, Ibben eller Alaska heller 🙂

      Gilla

  4. Nu läser jag sällan serier, men nej, det tror jag inte har hänt förr, vad jag minns iaf 😉 Däremot händer det att jag känner igen en bok, vet att jag läst den men inte minns vad sjutton den handlade om, eller vad som egentligen hände, ens när jag läser baksidestexten.

    Gilla

  5. Jag kan glömma bort handlingen i böcker jag läst för mindre än ett år sedan…. O:-)

    Gilla

Kommentera

