Gestaltning i film och böcker

En annan intressant sak som slår mig när jag läser Livrädd, är det här med hur man nästan direkt kan se hur vissa böcker blir som filmer.  De är uppbyggda på ett visst sätt, nästan som om författaren har tänkt film, redan när han eller hon skrev den.
Just böcker som är väldigt intrigdrivna och som gestaltar händelser på ett ”filmiskt” sätt, är de jag tänker främst på. Här gäller alltså inte att gestalta i tankar, utan nästan uteslutande i handlingar och ord. Nu går det ju sällan att göra en bok rättvisa på filmduken, men vissa böcker är enklare än andra.
Tänker ni på det här med hur saker och ting gestaltas i böcker och hur vissa saker är nästan omöjliga att göra lika bra på film? Och vice versa förstås. Nu är ju det här två skilda saker, men jag undrar ändå.

Dezmin

10 responses to “Gestaltning i film och böcker

  1. Jag har tänkt på det med, och jag tror det är ett fall av att gräset alltid kommer att vara grönare på andra sidan. De bägge lägren kommer alltid avundas de andra för något, och ha fördel för andra. Det bästa är väl att lära sig av varandra kanske, men vissa saker ä’r verkligen svåra att tillämpa. Böcker kommer aldrig bli riktigt lika visuella som film och film kan aldrig få med alla de där nyanserna, tankarna och känslorna på samma sätt som författare kan.

    Gilla

  2. Jag antar att de författarna är väldigt duktiga på gestaltning. Jag tänkte ”film” om Stephen Kings böcker redan när jag började läsa dem och faktiskt inte visste så mycket om hur många som faktiskt hade blivit och skulle bli film. Han skriver verkligen så man liksom är med i berättelsen.

    Gilla

  3. Det är härligt med sådana böcker som jag liksom ser filmiska ‘åkningar’ i – jag vill gärna se orden som bilder.

    Gilla

  4. Ja, jag tycker också att det är rätt spännande att tänka sig hur böcker blir som film medan man läser. Även om jag då jag tränat på att skriva dramatik också tänkt på att det egentligen inte är så mycket gestaltning man skriver in då utan det går att fixa sen.

    Gilla

Kommentera

