Det man inte vet

lider man heller inte av. Och det är väldigt sant.
För om jag inte varit medveten om alla skrivregler, hade jag antagligen inte heller hakat upp mig på Boltons överanvändande av orden ”ganska” och ”faktiskt”. Nu skall understrykas att Livrädd är en otroligt spännande bok i alla fall och hon håller en hög klass på språket i övrigt, men mot slutet kom jag på mig själv med att leta efter ovanstående ord, vilket förstås förtog en del av läsnöjet. Jag kan dock varmt rekommendera den till spänningsälskare och jag lär läsa hennes nästa också.
Det här med kunskap alltså, är det på gott eller ont?
Jag kan fortfarande bli avundsjuk på folk som inte kan se ett dåligt språk för de vet helt enkelt inte hur ett sådant ser ut och därför förtar det heller aldrig deras läsupplevelse.
När jag läste en högskolekurs i filmvetenskap blev jag väldigt medveten om ljussättningar, hur rekvisita placerats, ur vilka vinklar scenen spelats in etc, etc, etc. Det förtog filmnöjet för mig under en period och jag hade liksom svårt att radera de där ”reglerna” ur huvudet när jag såg en film.
Och om man nu ändå råkat komma i kontakt med den här kunskapen, tror jag att jag håller med Elizabeth George, vars citat jag hittade på Rose Marie Bouws blogg:

”If there’s one rule of writing, it is that there is no rules. Any time someone tells me about a rule, I set out immediately to break it.”

Kunde inte ha sagt det bättre själv 🙂

Dezmin

18 responses to “Det man inte vet

  1. Det där med språk vet jag ingenting om och det kanske jag ska vara lika glad över 🙂

    Gilla

  2. Alltså, det där med regler, de är ju inte regler EGENTLIGEN, för som hon säger, det finns inga. De är bara riktlinjer och de är mest avsedda för totala nybörjare, som jag ser det. För att man ska veta vad man ska vara försiktig med och de är hjälpmedel och inga absoluta förbud. Det är iaf så jag ser på dem. Som en påminnelse om vad som gör min text bättre. Vet jag med mig att folk i allmänhet och förläggare i synnerhet stör sig på alltför många adverb/”plötsligt”/utropstecken eller vad det nu är, då kanske jag kan se till att jag inte överdoserar dessa saker utan att de som finns verkligen behövs. Själv känner jag mig inte alls störd av dessa ”regler”, de har aldrig begränsat mig. Varken som läsare eller skrivare. Jag har en ganska avslappnad inställning till dem. De begränsar en bara om man låter dem göra det.

    Gilla

    • Precis, men det jag menade var att man blir medveten om det på ett annat sätt när man läser. Så en bok med ”dåligt språk” kan göra att jag hakar upp mig på saker som jag inte hade gjort ifall jag varit omedveten om detta. Det som ”vanliga” läsare inte tänker på.

      Gilla

      • Det är nog bra att den som själv vill skriva blir medveten om de där sakerna, hur skulle böckerna annars se ut? 😉 Men jag vet vad du menar, jag läser inte heller på samma sätt som jag gjorde förr, när jag var yngre. Jag vet inte om det enbart handlar om att jag lärt mig ”reglerna”, det har nog en del med ökad ålder att göra med. Jag var i bokslukaråldern upp till en bit över 20, läste kopiöst mycket, Sedan var det något som dog och nu finns det bara en enda författare som kan få mig att förlora mig helt i böcker på det sättet.

        Gilla

        • Ja, precis, som jag svarade Anna, måste man förstås vara medveten om vad som gäller om man ska skriva själv. Men nu menade jag hur texten uppfattas av den stora massan som inte själva skriver. Hehe, nej, tyvärr läser jag inte böcker på samma sätt längre hellre, vilket jag ibland kan tycka är synd 🙂

          Gilla

  3. Regler smegler. Det är nog endast recensenter och författare som orkar bry sig 😉

    Gilla

  4. Jag känner mig trygg i mitt skrivande, eftersom jag kan reglerna, de flesta i alla fall! 🙂 Om jag inte kunde dem, kanske jag skulle bli osäker på formuleringar och det tror jag skulle hindra mig att skriva.

    Gilla

  5. Läste du på engelska eller är det den svenska översättaren som gjort Bolton en ‘otjänst’? Jag är känslig för head hopping, men tror att alla har sina ‘hang ups’.

    Gilla

  6. Jag älskar det citatet eftersom jag inte gillar måsten alls. Dessutom blir det ju så mycket mer intressant om man testar gränserna då och då. 🙂

    Gilla

  7. Ibland önskar jag att kunde stänga av den där knappen i huvudet som lyser rött när jag läser en bok där språket kunde ha varit bättre. Ibland sjunker jag in i berättelsen så jag kan bortse från det, men läsning blir nog aldrig mer som förr 🙂

    Gilla

    • Det är precis det jag menar. Jag önskar också att jag kunde stänga av den och är historien tillräckligt fängslande kan jag det, men det är jobbigt när man hänger upp sig på saker i en annars bra historia, bara för att man råkar veta det man vet 🙂

      Gilla

Kommentera

