Information om namn

För att kunna söka på namn och få information om dessa är en ny sajt under uppbyggnad. Den heter namninfo.se och beräknas vara helt klar i december 2014.
Dock upptäckte jag att man redan nu kan få information om olika namn om man efter webbadressen lägger till ett / följt av det namn man vill söka på.
Jag gjorde en sökning på mitt efternamn, för man vill ju vet hur pass seriös en sådan här sökfunktion är och den visade sig stämma ganska bra.

Namnet Dezmin har mindre än tio svenskar. Namnet är vanligaste på efternamn hos kvinnor men förekommer även på män.

Och om man inte är så intresserad av sitt eget för- eller efternamn, kan man ju kolla sin karaktärs för- eller efternamn. Då får man en indikation på hur många som har det t ex.

Namnet Segerstedt har ungefär 301 svenskar. Namnet är vanligaste på efternamn hos kvinnor men förekommer även på män.

Några populära namn som innehåller Segerstedt:
  • Anders Segerstedt
  • Catarina Segerstedt
  • Birgit Segerstedt
  • Ethel Segerstedt
  • Sven Segerstedt
  • Marie Segerstedt

Under informationen om namnet följer slumpmässigt utvalda länkar till exempelvis bloggar som skrivit om människor som bär för- eller efternamnet.
För just det här med vad man ska ha för namn på sina karaktärer stöts och blöts med jämna mellanrum i olika grupper och på forum som handlar om skrivande.
Om man vill ha mer information om ett visst namn, finns det alltså snart en sajt som gör det möjligt att få den på ett och samma ställe. I skrivandets stund verkar det dock inte gå att söka på för- och efternamn samtidigt, men jag gissar att även detta blir möjligt framöver.

Dezmin

10 responses to “Information om namn

  1. Jag känner faktiskt en Segerstedt. Men med ett annat förnamn än det du räknade upp här. Hmmm…. Hon har inte hört av sig på länge. Det är hennes ”tur”. Ska nog se till att slänga iväg ett mejl till henne snart. Mycket snart!
    Inte direkt gångavstånd till henne heller! (Understatement)

    Gilla

  2. Namnstatistik är hur roligt som helst tycker jag. Jag brukar vara inne på SCB och kolla.

    Gilla

    • Ja, där kan man också få information. Ibland kan jag snöa fast på ett namn på en karaktär i ett par dagar där jag kolla upp hur många som heter så etc 🙂

      Gilla

  3. Vad bra med en namnsajt. Det är vad man behöver då och då. Räcker sällan till med de där välj namn till din bebis-sajterna.

    Gilla

  4. Det kanske är för att sajten inte är klar, men jag har svårt att se nyttan med den 🙂 Tar gärna emot tips på hur man kan använda den.

    Gilla

    • Grejen (när den är klar) är nog att man ska kunna bilda sig en uppfattning om namn överlag i Sverige, hur många som har det, om det finns några kända personer med samma namn, etc, etc. Sådant man annars får googla sig till. Lite som en portal över namn alltså 🙂

      Gilla

  5. Vad kul – gillar! Kollade mina karaktärers namn – fanns inget = Bra!

    Gilla

Kommentera

