Superbia

Så trillade det in en förfrågan om att recensera en novell i samma genre som jag recenserade för ett tag sedan. Jag gillar att upptäcka nya författare, så varför inte.
Superbia (högmod) av Amalia Vilde vann novelltävlingen ”Fångad av lust” på kapitel 1 i oktober förra året.
Att skriva erotik är bland det absolut svåraste man kan ge sig in i och min största beundran går till alla som vågar väva en hel berättelse kring det här ämnet. Detta sagt, här kommer recensionen.

Vildes novell tar sitt avstamp i en krogmiljö där Olivia får syn på en attraktiv främling. Jag tilltalas av Vildes sätt att bygga upp stämningen på två rader av kursiv text som hon på strategiska platser skjuter in i berättelsen och som gör att frågetecknen kring den här mannen blir riktigt intressanta att få svar på. De första raderna lyder så här:

Hon vill ha honom. Det syns på henne.
Han förstår henne.

Dessa rader återkommer med jämna mellanrum där den första raden varierar i takt med att Olivias dragning till honom ökar. Den andra är hela tiden densamma: ”Han förstår henne.”
Det här skapar dels en rytm och spänning i texten och dels en röd tråd. Snyggt gjort!
Olivia följer förstås med den här främlingen (som man senare får veta namnet på) hem till honom och där utvecklar sig flörten snabbt till ett hett möte som innefattar såväl speglar som ögonbindel.
Personligen är jag mer förtjust i sexscener där författaren skildrar händelserna utan att nämna de intimaste kroppsdelarna, men där jag ändå får en klar bild av vad som sker. Observera dock att detta ej ska förväxlas med att döpa om dessa delar, något som uteslutande brukar resultera i den ökända skämskudden.
Det är betydligt svårare att skildra sex utan anatomiska benämningar och uppnå samma effekt, men jag upplever att om det görs på rätt sätt blir texten mer levande och magisk. Jag hörde någon säga en gång att:

Män går igång på bilder och kvinnor är … tja du vet, smartare 😉

Om påståendet stämmer låter jag vara osagt, men om det finns någon sanning i det alls, kan det vara en förklaring till varför jag föredrar sexscener som tydligt framträder i mitt huvud utan att författaren går rakt på sak. Less is more, om ni förstår. Men, åter igen, detta är en smaksak.
Ett par klichéer hade Vilde också kunnat undvika på vägen, men i stora drag är det en både välskriven och het novell.
Det här är tänkt att bli en serie på De sju dödssynderna och tydligen står Frosseri på tur som nästa novell. Låter spännande tycker jag.
Jag kan varmt rekommendera Superbia till läsare i den här genren.

Dezmin

9 responses to “Superbia

  1. Hmm har hon ritat bilder också? Kanske blr lättare för mig som är man att förstå det då 😉

    Gilla

    • Tyvärr, Anders. Inga ritade bilder. Jag förstår vart du vill komma, men jag är alldeles övertygad om att du är tillräckligt smart för att förstå vad som händer även utan teckningar 😉

      Gilla

  2. Kvinnor är fantasifullare skulle jag vilja säga 🙂

    Gilla

  3. Reblogga detta på Amalia Vilde Författare och kommenterade:
    Signerat Dezmin har recenserat Superbia. Tack så mycket för de fina orden 🙂

    Gilla

  4. Tack för tipset! 🙂

    Gilla

  5. Alltså ! Jag brukar säga att kolla på sport är för mesar. Det är som att kolla på porr istället för att själv ha sex. Vi män vill inte läsa om när andra har sex. Vi vill ha det själva. Om det sen beror på att vi är ointelligenta låter jag vara osagt.

    Gilla

Kommentera

