Dagens tankenöt

Igår satt jag och pratade i telefon med en bekant som löste korsord. Ja, alltså egentligen var det inte om korsordet vi pratade i första hand, men det kom upp under diskussionen eftersom vederbörande hade kört fast vid en rad som varken stämde med antalet ord eller med de ord som gick lodrätt över det.

Det står ”Tas ur skolan” och jag tänker Ola, men det stämmer inte för att det ska vara fyra bokstäver och O stämmer inte med ett annat ord som går lodrätt.

Du tror inte att det ska vara Mats?

Va? Varför skulle det vara Mats?

Ja, eftersom de kanske syftar på uttrycket ”Att ta sin Mats ur skolan”.

Aha, men varför Mats?

Och där hade inte jag heller något svar. Varför är det just Mats som ska tas ur skolan? Varför inte Sven eller Kurt?
Det här hör förstås till sådant som går under begreppet ”onödigt vetande”, men jag har inte kunnat släppa det där.
Och därför tänkte jag höra om det är någon av er som vet varför det just är Mats?

Dezmin

10 responses to “Dagens tankenöt

  1. Ingen aning. Har aldrig ens hört det uttrycket förut!

    Gilla

    • Man brukar använda det som ett uttryck för att man drar sig ur något, inte nödvändigtvis att man ger upp, utan att man inte orkar diskutera längre t ex 🙂

      Gilla

  2. Mats är en försvenskning av tyskans matsch werden som är en kortspelsterm med innebörden att man förlorar alla spel. Mats är alltså en term för en förlorare i det här fallet. Men jag är glad att jag inte heter Mats 🙂

    Gilla

  3. Jag hade inte heller hört det uttrycket tidigare.

    Gilla

  4. Var tvungen att kolla om du hade fått några bra svar. Det är ju ett märkligt uttryck. 🙂

    Gilla

  5. Härnäst kan du fundera på ”Mat för Måns”. Också ett spännande uttryck.

    Gilla

Kommentera

