Grann(o)sämja

Jag fick en rolig fråga av en läsare som undrar om man får skriva en skönlitterär bok om hur korkade och irriterande ens grannar är, eller om man riskerar att drabbas av rättsliga efterspel då?
Så länge boken är skönlitterär och man byter ut namnen på personerna (och eventuellt utseendet också) är det väl inga större problem. Frågan kanske är hur bra handling det blir om sida efter sida avhandlar grannarnas dumma tilltag? Det måste nog finnas någon form av grundintrig, tänker jag.
För några år sedan följde jag en blogg som riktade in sig på ovanstående fenomen. Det slutade med tidningsartiklar. Men så är det förstås också skillnad på att skriva om personer på sin blogg och att göra det i ett verk som man hävdar är påhittat.
Men visst, kommer man på en bra historia och kryddar den med lite intriger grannar emellan, tror jag absolut att det kan bli bra. Jag har själv använt mig av ämnet i uppföljaren till Lex Limbo, men i mitt fall har det ingenting alls att göra med mina egna grannar. Det kanske är bäst att påpeka det redan nu 😉

Dezmin

 

10 responses to “Grann(o)sämja

  1. Hehe, ja det är nog bäst. 😉

    Gilla

  2. Ja trevligare också om det liksom inte blir bara negativt om grannarna, även om de är fullständigt hopplösa så i den skönlitterära varianten så vill man ju gärna förstå också varför de beter sig idiotiskt.

    Gilla

    • Ja, lite så tänker jag också. Det blir väldans jobbigt att läsa om grannar som (utan vettig förklaring) uppför sig som svin. Och så behöver de förstås lite sympatiska drag också för att bli mer trovärdiga.

      Gilla

  3. Jag tycker det är roligt att läsa om grannar som är i luven på varandra. Men själv är jag för konflikträdd för att starta några egna grannfejder 🙂

    Gilla

  4. Tycker kanske inte att det ämnet kräver en hel bok, men en novell kanske hade funkat 🙂

    Gilla

  5. Håller med dig, Eva-Lisa. Om man bara hittar en bra intrig så kan nog temat grannar vara en bra källa att ösa ut 🙂

    Gilla

Kommentera

