Förlagsutgivet eller egenutgivet

Med anledning av Sofias inlägg idag, och huruvida läsarna snart kommer att upptäcka vilka böcker som är egenutgivna och vilka som är förlagsutgivna, kom jag att tänka på en diskussion som ägde rum igår i en grupp på fb.
Där presenterade en medlem i gruppen ett utdrag från en väldigt känd och bästsäljande författare, utgiven hos ett av de största förlagen i Sverige och där författaren blandat tempus i dialogen.
Den här personen ifrågasatte om detta misstag berodde på dålig korrektur hos förlaget, eller om författaren kanske inte orkat ändra? För visst kan man blanda tempus ibland, men inte i en dialog så att det ser ut ungefär så här:

”Varför ska du göra det?” undrar X.
”För att det är en bra idé”, svarade Y.

I alla fall utbröt då en livlig diskussion om bl a det här med den konstnärliga friheten. Jag hävdar absolut att man ska få använda sig av den, men inom vissa begränsningar och inte enligt exemplet ovan.
Och när en gruppmedlem hävdade att man inte kan ta ett sådant exempel bara för att påvisa att egenutgivares böcker skulle hålla samma standard som förlagsutgivna, svarade personen som lagt ut exempelet ungefär så här:

”Du menar alltså att när ett förlag har gett ut något med sådana här fel, kan man hävda att det handlar om den konstnärliga friheten, men om någon egenutgivare gjort samma sak, är det just p g a att egenutgivare håller en sämre kvalité överlag på det som de ger ut?”

Det fick vederbörande aldrig något bra svar på, men personen har ju en poäng i det där. För alla sorters uppenbara fel i en text måste ju bedömas lika oavsett om boken är utgiven hos någon som gjort det själv, eller hos ett förlag.
Och för att återanknyta till Sofias inlägg, där en förläggare alltså hävdar att läsarna snart kommer att upptäcka skillnaden mellan dessa utgivningar, betvivlar jag det starkt. I alla fall om även de stora förlagen fortsätter att slarva, eller låter en författare komma undan med uppenbara fel i texten, bara för att han eller hon inte orkar ändra.
Visst är antagligen riskerna med att det förekommer fler fel, och kanske även att kvalitén i texten överlag är sämre, större hos egenutgivarna än hos ett verk som gått igenom en rad granskningar. Men det enda som skiljer en egenutgivare från ett traditionellt förlag, handlar ju om hur stora resurser den förstnämnda lagt ut på att få en så bra slutprodukt som möjligt. Detta eftersom vem som helst idag kan ge ut sin egen bok, oavsett om vederbörande kan skriva, eller inte.
Men idag finns det en rad egenutgivna böcker som har minst lika bra kvalité som de förlagsutgivna och jag tror att i takt med att intresset för att ge ut sin bok själv ökar, kommer också kvalitén på dessa böcker att bli bättre.
Så, nej, jag tror inte att läsarna snart kommer att upptäcka skillnaden mellan de här två utgivningsalternativen. För är boken bra och storyn fängslande, struntar läsarna blankt i vem som har gett ut boken.

Dezmin

8 responses to “Förlagsutgivet eller egenutgivet

  1. Jag har väldigt svårt för att föreställa mig att en läsare skulle titta efter just förlagsnamnet när hen har läst en extra bra eller dålig bok, jag tror snarare det är författarens namn man lägger märke till och att man i fortsättningen kommer att leta efter eller undvika den författaren. Vi som är intresserade lägger ju tex märke till språkbruk mm, men jag tror de flesta läsare inte ens tänker på det, precis som jag inte tänker på hur en film är klippt eller vem som har gjort filmmusiken. Jag är bara ute efter att se en bra film. Ju mindre man vet om hantverket desto lättare är det faktiskt att uppskatta produkten 🙂 Sen tror jag också att böcker blir snackisar av en anledning, när en bok tipsas och rekommenderas så har den något som fängslar och det har den oavsett var den är utgiven.

    Gilla

    • Jamen precis! Som jag varit inne på så många gånger tidigare, gemene läsare tänker inte på språkbruk etc, denne vill bli underhållen. Och om boken inte tilltalade läsaren, är det nog som du säger, att det är författarnamnet och inte förlagsnamnet som läggs på minnet.
      Och jag håller helt med dig när det gäller film också. Jag har ju läst lite filmvetenskap också och det var verkligen på gott och ont. För huuu vad jag plötsligt började lägga märke till ljussättning, klippning, ljudeffekter etc. Det tog en bra tid efter det tills jag verkligen kunde njuta av en film som jag gjorde innan dessa kunskaper.
      Jag tror också att det är så, att ju mindre man vet om hantverket bakom en produkt, desto mer kan man njuta av det. Men för oss som skriver är det ju en nödvändighet att sätta oss in i det. På gott och ont 😉

      Gilla

  2. Tänker mig att det inte är viktigast vem som gett ut utan att det viktiga är ifall man gillar berättelsen. För det som inte tilltalar en kan ju vara det häftigaste för nån annan. Alltså även om ett förlag inte gillat så kan ju berättelsen vara bra ändå. Det jobbar ju människor på förlag också. Som ibland missar fel i texter…

    Gilla

    • Ja, jag tror också att det är så. Att en bok är förlagsutgiven innebär inte per automatik att den kommer att sälja. Och att en bok är egenutgiven, innebär inte per automatik att den inte kommer att sälja. För i slutändan är det ju läsarna som avgör. Och som Sofia var inne på, om en bok tipsas och rekommenderas, har den något som fängslar och då spelar det ingen roll vem som har gett ut den.

      Gilla

  3. Flikade in på Sofias sida och gör det här också :-). Jag tror den stora utmaningen framöver är att få böckerna att synas i mängden – oavsett om det rör sig om förlagsutgivna eller egenutgivna. Jag tror inte att mindre bra böcker kommer att bli bestsellers men jag tror däremot att en hel del bra böcker kommer att försvinna i bruset.

    Gilla

  4. Jo… visst är det så. Att de flesta läsare inte sneglar på förlagsloggan. Själv har jag faktiskt gjort det ibland. På senare tid har jag läst mycket böcker ur Sekwa förlags utgivning, och upptäckt att jag gillar dem, så när jag ser deras logga på bokryggen i hyllan tittar jag automatiskt lite närmare på dem. Det kanske speciellt gäller förlag med en speciell inriktning, i detta fallet franska författare. Jag tänka mig att en del läsare tittar till när de ser Gilla förlags, MIX förlags och liknande böcker, just för att de är förknippade med vissa genrer. Vet man att man gillar deras böcker kollar man nog lite extra tänker jag. Sedan håller jag med om att man inte kan ha olika regler för egenutgivare respektive förlagsutgivna/etablerade författare, det verkar bara högfärdigt. Men om jag personligen ska döma utifrån de egenutgivna böcker jag läst de senaste månaderna så skiljde de sig ganska markant från de mer etablerade förlagens utgivning inte minst i språket och nivån av bearbetning innan utgivning. De kändes helt enkelt inte färdiga. Jag har också läst förlagsutgivna böcker som lämnade en del att önska. Sedan finns det säkert många duktiga egenutgivare som kan producera böcker av samma klass som de som ges ut av förlagen och det är ju de som blir framgångsrika i slutänden. 🙂

    Gilla

    • Jag tror också att en del läsare kan ha ett favoritförlag ifall de gillar en viss genre av böcker och just de förlag du nämner inriktar sig väl mest på YA etc.
      Men, eller hur? Ett fel är väl ett fel oavsett vem som gett ut boken? Och precis, jag håller med om att många egenutgivna böcker skulle ha behövt fler genomgångar, men det finns ju en del guldkorn där med. Problemet är väl kanske att en del egenutgivare slarvar med att kavlitetssäkra sina böcker, antingen för att de inte har råd, eller för att de helt enkelt inte tror att det spelar någon roll 🙂

      Gilla

Kommentera

