E-bokens nästa steg

Jag är ju en stor fantast av just e-böcker. Och faktiskt är det ju ett format som har en del potential att ta läsningen ett steg längre.
Eftersom läsningen sägs minska, kanske det helt enkelt krävs något nytt för att den ska ta fart igen. Och jag tror att det här med ljudeffekter i e-böcker kan vara ett steg i den riktningen. Det blir då lite som ett mellanting mellan att lyssna på en radioteater och att läsa själv.
Ljudböcker har aldrig riktigt fallit mig i smaken. Mest beroende på att jag läser ganska fort och ofta tar ljudboksuppläsaren för mycket tid på sig när denne läser, vilket gör att jag somnar när jag lyssnar på dem. Jag måste få läsa i min takt helt enkelt.
Redan nu pågår försök att ta in ljudeffekter och bakgrundsmusik i e-böckerna, här är ett exempel.

Booktrack brings new meaning to the term ”audio book.” There is no voice reading the text to you, but the iOS app adds ambient sounds, soundtrack music, and sound effects that are triggered by events in the text.

Vad tror ni om det här?
Skulle ni tycka det var roligt att läsa en e-bok med tillhörande ljudeffekter?
Det går förstås att justera ljuden också, alternativt stänga av om man inte vill ha dem.
Jag gillar idén i alla fall 🙂

Dezmin

 

20 responses to “E-bokens nästa steg

  1. Jag tycker det mest låter distraherande. 🙂 Risken finns kanske också att författaren tar genvägar i gestaltningen och förlitar sig för mycket på ”effekterna”… Bara en tanke.

    Gilla

    • Fast man kan ju stänga av ljudet om man inte vill ha det 🙂 Eftersom ljudet läggs på i efterhand tror jag inte att författaren börjar ta genvägar heller. Det här är nog tänkt mer som ett valfritt komplement. En form av förstärkning, gissar jag.

      Gilla

  2. Skulle vara intressant att höra i en erotisk novell 😉

    Gilla

  3. Jag kan inte heller lyssna på ljudböcker, det går alldeles för sakta 🙂
    När det gäller effekter i e-böcker är jag faktiskt lite gammaldags, dvs jag gillar e-böcker, men jag gillar helst att läsa dem som en helt vanlig bok utan extragrejer. Har testat en del e-böcker med hyperlänkar tex ”Hon går in på en bar”, där läsaren själv får välja vilket beslut karaktären ska ta vilket leder till att berättelsen formas åt antingen ena eller andra hållet. Jag störde mig enormt på att inte kunna läsa i kronologisk ordning och kanske missa viktiga passager, så det passade inte mig även om jag gillar tanken.

    Gilla

    • Ja, att läsa dem som vanligt funkar ju helt klart också. Och jag kanske också skulle störa mig om jag tvingades hoppa för mycket i texten mellan olika alternativ 🙂
      Men jag tänker att det ger en valfrihet. Alltså om det bara är ett alternativ som finns med, så läsaren själv kan välja 🙂

      Gilla

      • Valfrihet är bra! Om det fanns ett ljudalterntiv skulle jag gärna prova. 🙂 Det är nog mer olika hyperlänkar och hoppa hit och dit som inte funkar för mig.

        Gilla

        • Ja, precis! Samma här, då kanske jag skulle bli lite stressad av alla valmöjligheter hehe. Men ljudalternativ vill jag också gärna prova. Man kan nog göra e-böcker för de flesta tycken och smaker, tror jag. Och det är det som är så bra med dem. Just det där att man inte måste vara begränsad till en sorts utformning, som man ju är med vanliga pappersböcker 🙂

          Gilla

  4. Men angående ljudeffekter, anpassas det på något sätt till takten man läser i eller hur funkar det? För alla läser väl inte lika snabbt/långsamt.

    Gilla

  5. Varför nöja sig med ljudeffekter ? Varför inte bild och filmsnuttar ? 🙂

    Gilla

    • Jag tror att de även har börjat experimentera med filmsnuttar, och bilder finns i en del e-böcker till barn redan, dock ej för vuxna. Men det kanske kommer det med 🙂

      Gilla

  6. Jag skulle inte ha något emot ljud, dock är det lite småjobbigt med rättigheter på slingorna. Om man inte planerar att sjunga själv förstås :-), men vill nog bespara mina läsare från det. Något jag tänkt på med eBoken är att historian kunde bli mer ‘tredimensionell’. Läsaren gör val på vägen och väljer att följa ett annat perspektiv / en annan utgång. Det tycker jag verkar intressant. Dock mkt klurigt för författaren.

    Gilla

  7. Jag tycker det låter spännande! Lite som en film i huvudet. 🙂

    Gilla

Kommentera

