Val av läsväg i en bok

Efter ett tips av Iza (i det förra inlägget som gällde e-böcker och dess nya potentialer) laddade jag ner Hjärtbrus.
Det är en novell som är upplagd på ett liknande sätt som Anna nämnde, nämligen att man kan välja berättelsens väg genom att klicka sig fram i novellen.
Eventuellt hade det funkat bättre om inte avsnitten varit så korta att jag liksom inte fick något sammanhang. Men jag är ändå tveksam. Jag hör till dem som vill ta del av alla delar i en bok och förvisso kan man ju läsa om den här novellen i olika perspektiv och händelseval, men jag upplevde hela tiden att jag missade något. Och kanske även att jag valt ”fel väg” genom novellen.
Jag tror att det här sättet att lägga upp en historia på, mycket väl kan fungera för vissa läsare. Dock tycks jag inte vara en av dessa 🙂
Men om någon annan  vill prova en novell med det här upplägget, skickar jag Izas tips vidare. Hjärtbrus av Oscar Lagerström Carlsson.

Dezmin

10 responses to “Val av läsväg i en bok

  1. Jag är skeptisk till det där att få en bok att likna internet (som det ju på sätt och vis blir när man ska klicka och välja, öppna flikar med extrainformation som vore de länkar, och allt vad det är). Kanske som en kul grej, men jag vill läsa från början till slut och veta att jag inte missar någonting. Inte konstigt om folk inte längre kan läsa sammanhängande texter när de är så vana vid att få läsa separata snuttar, välja själv och klicka sig fram.

    Mvh Tanten 😉

    Gilla

    • Hehe, ja, det här var inte något som riktigt föll mig i smaken heller. Men jag tänker att det säkert kan göra det för andra som vill ha större valmöjligheter 🙂

      Gilla

      • De ska in i ledet, och lära sig läsa från början till slut. Basta 😉
        I själva verket är det min egen hang up. Jag klarar inte mind maps för att de är så röriga, kan knappt läsa serier för att jag glömmer titta på bilderna och blir helt störd på barnens pop-up-böcker för att jag inte vet vilken ordning som är den logiska. En text med alternativ skulle jag få läsa tio gånger så att jag var säker på att jag hade fått med alla alternativ 😉 Men människor med andra hjärnor än min kan säkert uppskatta det.

        Gilla

        • Hahaha, eller hur?! 🙂
          Det är nog samma för mig och mind maps funkar inte för mig heller. Faktum är att det bästa sättet för mig att komma ihåg saker och att få struktur, är att hålla det i huvudet. Kanske skärper jag mig bättre då, jag vet inte. Men när det gäller böcker jag läser vill jag nog ha en logisk och förutbestämd ordningsföljd jag också. Inte en massa hattande som förvirrar. Sådant är till för andras hjärnor, uppenbarligen 🙂

          Gilla

  2. Jag känner mig också tveksam till det upplägget, både för romaner och noveller.Kul grej ur experimentell synvinkel, men jag vet inte om det är något som kommer slå…

    Gilla

    • Nej, jag gissar att möjligen ungdomar kan tycka att det här är ett kul sätt att läsa en bok på. Men för oss som är vana att läsa en historia per bok, är det kanske inte lika tilltalande.

      Gilla

  3. För mig funkade inte detta heller. Jag upptäckte att jag gärna ville att storyn skulle vara slut när jag väl kom till sista sidan, jag ville inte börja läsa från början igen. Visserligen fick jag mer info när jag läste den från en annan synvinkel, men det räckte inte för att kompensera det jobbiga i att känna att jag missade viktiga partier på vägen. Dessutom var det för många länkar och ibland kom jag bakåt istället för framåt osv, mycket förvirrande.
    Om du vill prova något med längre partier finns https://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9100138088
    Den var lite kul för där kunde man verkligen utforma sin egen väg, dock tröttnade jag väldigt fort och märkte jag att jag hellre hade sett att det fanns tex 4 förutbestämda vägar och att man kunde följa var och en från början till slut, inte blanda hur som helst. Dessutom funkade inte en av länkarna så en scen kom jag aldrig till, så kontrollfreak som jag är var jag tvungen och liksom bläddra igenom för att kolla att jag inte missat något … Nä, trots att jag gillar e-böcker så är jag nog en gammaldags bokläsare 🙂

    Gilla

    • Ja, jag tror nog att jag också föredrar berättelser där det ”bara finns en väg” genom berättelsen. Men det kan kanske funka på ungdomar eller andra läsande människor som vill prova något nytt 🙂 Vi andra är nöjda om vi får en sammanhängande historia 🙂

      Gilla

  4. Känner att jag måste läsa denna och känna efter. Kul diskussion.

    Gilla

Kommentera

