Vikten av rätt genre

Jag pratade med en skrivarvän igår om det här med vilken genre man marknadsför en bok under.
Personligen tycker jag att det är viktigt att den genre man säger att en bok tillhör, också håller vad den lovar.
Alltså. Om man säger att det är skräck, då ska man som läsare känna igen innehållet som sådant.
Detsamma gäller en beskrivning av en bok. Om man läser t ex baksidestexten, ska boken innehålla det texten på baksidan utlovar.
Det finns förstås undantag där det är svårt att genrebestämma en bok, men då är det bra om det också framgår någonstans.
Tycker jag i alla fall.
Vad tycker ni?
Är det viktigt att beskrivningen av en bok och genren den placerats i, håller vad som utlovats?

Dezmin

10 responses to “Vikten av rätt genre

  1. absolut. det är ju ofta det man går efter när man väljer, speciellt om man plockar upp en bok från en författare man inte läst tidigare. både genre och baksidestext måste hålla det de lovar tycker jag. och så behöver ju inte baksidestexten avslöja allt fram till sista vändningen heller… det är en annan sak jag har lite svårt för.

    Gilla

    • Precis. För annars vågar man ju inte lita på att man får det som utlovats nästa gång man hittar en bok från det förlaget eller författaren.
      Det där med att det avslöjas för mycket i baksidestexten har även jag svårt för. Det blir också lite av en besvikelse.

      Gilla

  2. Rätt genre är förstås av största vikt. Läser sällan skräck eller deckare – om de inte getts ut på LITET förstås 🙂
    Jag tyckte det var svårt att genrebestämma Kristalläpple. Tvåan är lättare – relationsdrama.
    Håller med om att jag inte gillar spoilers i baksidestexten. Kan dock vara svårt med balansen där. Tyckte det var likadant när jag skrev följebrev – hur mycket skulle jag avslöja egentligen?

    Gilla

    • Ja, Kristalläpple är en sådan bok som är svår att genrebestämma. Jag vet inte heller under vilken genre den skulle passa, men den var ju riktigt bra i alla fall! Relationsdrama låter spännande 🙂
      Precis, redan i följebrevet börjar man ju egentligen spåna på det där med hur mycket man ska avslöja. Ibland är det svårt.

      Gilla

  3. Håller med delvis. Alltså ja om man lovar nåt så ska det ju gärna hålla det. Å andra sidan så tycker jag rätt mycket om de som gör nåt annat med genrer, alltså förnyar dem och ger nytt liv. Dessutom är det ju få genrer som är liksom ”rena” numera. För genre är inte så enkelt alla gånger.

    Gilla

    • Det håller jag helt med om, för jag gillar också när författare gör något nytt av en genre. Men det jag menade var att om någon marknadsför en bok som skräck t ex, då vill jag nog ha åtminstone inslag av skräck i boken. Annars skulle jag vilja kalla den för något annat.
      Just det här med hur snävt genrer delas in här i Sverige i alla fall, har jag ju varit inne på tidigare. Om man utgår ifrån nätbokhandlarna finns bara deckare som genre tror jag. Bara där blir det ju svårt för den som söker efter något speciellt att hitta rätt. Kanske är det dags för bokhandlarna att vidga sina genrevyer också 🙂

      Gilla

  4. Om en bok utlovar något så måste det hållas annars känner jag mig bara lurad och blir besviken, i så fall är det bättre att inte säga något alls för då hade jag inte förväntat mig något. Sen gillar jag inte heller baksidestexter som spoilar för mycket.

    Gilla

    • Samma här. Boken bör hålla vad den lovar, annars är ju risken stor att man blir besviken.
      Nej, de där spoilarna som förekommit ibland är inte jag heller så förtjust i, det kan förstöra rätt mycket också.

      Gilla

  5. Jag tycker det är svårt att bestämma genre. Dessutom gillar jag när man blandar genrer i samma manus. Lagom förstås så att det inte blir rörigt. 🙂

    Gilla

Kommentera

