Flink är nu en fri man

Idag släpps Mattias Flink ut i frihet efter att ha befunnit sig under sk ”utslussning”.
Jag ska inte sticka under stol med att jag är lite bekymrad.
Om någon skulle ha glömt honom kommer här nedan en liten sammanfattning från artikeln:

För exakt 20 år sedan sköts sju människor ihjäl i Falun. I dag, med två tredjedelar av straffet avtjänat, blir Mattias Flink fri. Men fängelset har han redan lämnat.

Han säger att han aldrig mer ska dricka, men nu när han är fri att själv välja, kan han ju lätt falla för frestelsen. Och med tanke på frispelet han fick för 20 år sedan under alkoholens inflytande, blir det ännu mer obehagligt.
Det bor en man på samma ort som jag, vars dotter föll offer för en av Flinks skottsalvor. Den mannen hade hoppats att Flink aldrig mer släpptes ut. Han är mycket upprörd över det här beslutet. Det kan jag förstå. Medan Flink är en fri man, får de här föräldrarna aldrig tillbaka sin dotter.
20 år är en lång tid, det kan jag också förstå. Men att massmördare släpps ut på gatan igen, gör mig en aning tveksam.

Dezmin

 

8 responses to “Flink är nu en fri man

  1. Svenskt rättssystem är många gånger ett hån mot brottsoffer och anhöriga. Det här är varken första eller sista gången jag tar mig för pannan.

    Gilla

  2. Usch ja, och jag ska ju flytta till just Falun!

    Gilla

  3. Oj då. Låter inget vidare. 😦

    Gilla

  4. Jag minns det som igår. Jag jobbade ett stenkast därifrån,och passerade området på väg till jobbet dagen efter morden.Jag har aldrig sett så mycket blommor på marken och gråtande människor. Det var surrealistiskt.
    Så mycket enklare allt hade varit om Flink hade dött där och då.
    Nu tror jag inte att han kommer att vara en farlig man,och önskar inte livet ur honom. Men tänk tanken.

    Gilla

    • Oj, ja, jag kan tänka mig att det måste ha känts overkligt. Det där dådet har ju orsakat många människors lidande om man ser till alla anhöriga.
      Jag har också tänkt den tanken. Jag önskar inte heller livet ur honom, men om man funderar över hur de anhöriga känner det nu när han är fri igen, förstår jag hur du menar. Och jag hoppas du har rätt. Att han inte är någon återfallsförbrytare.

      Gilla

Kommentera

