Odödlig

Idag läste jag ut Odödlig av S J Bolton.
Eftersom jag håller på att dö av värmeslag idag, är jag lat och klistrar in baksidestexten från Adlibris:

Elvaårige Barney Roberts – liksom alla andra som läser dagstidningarna – vet att mördaren snart kommer att slå till igen.
Offret kommer att vara ännu en pojke, som han själv. Kroppen kommer att ha tömts på blod och lämnats kvar någonstans på en strand längs Themsen. Det kommer inte att finnas några ledtrådar för London-poliserna Dana Tulloch och Mark Joesbury. Ingen förvarning om vem som blir nästa offer. Ingen riktig anledning för Barneys vän och granne, Lacey Flint, att bli involverad, eftersom hon är ledig från sitt jobb på Londonpolisen – och inte en chans att hon ska kunna hålla sig borta.
Klockan tickar, våldet eskalerar och barns liv står på spel – Lacey och Barney vet att de inte har råd med ett enda felsteg om de ska klara sig igenom det här med livet i behåll.

Även den här boken är riktigt bra. Undantaget den något sega början, samt att det dröjer lite för länge innan huvudkaraktären, Lacey Flint, kommer in i handlingen.
Jag vet inte om det beror på att jag börjar vara ganska bekant med Boltons sätt att skriva, men jag räknade ut ganska tidigt vem det kunde vara.
En annan sak jag störde mig lite på var att man blandat ihop begreppen mass- och seriemördare. Bl a nämns Ted Bundy som en massmördare. Det var han inte, han var en seriemördare. Skillnaden mellan dessa mördare är att en massmördare dödar många människor samtidigt. En seriemördare dödar människor vid olika tillfällen, det kan gå dagar, månader eller år emellan.
Sådana här fel tycker jag inte borde finnas i genrer där jag utgår ifrån att författaren har gjort sin research väl. Såvida det inte var i översättningen som det fallerade.
Men, bortsett från detta har Bolton än en gång skrivit en riktigt spännande och nervkittlande bok. Läs den om ni får tillfälle!
Nu ska jag gå ner och bada 🙂

Dezmin

6 responses to “Odödlig

  1. Härligt med sommar, eller hur? Simma lugnt! 🙂

    Gilla

    • Ja, men just här hade den fått vara lite svalare faktiskt. Speciellt med förra året i färskt minne, då var ju hela sommaren en lång ökenhetta.
      Har badat två gånger nu, det hjälper ju för stunden i alla fall. Typ 5 minuter 🙂

      Gilla

  2. Jag tror man lär sig att känna igen en författares stil/ledtrådar/planteringar, därför brukar jag ibland tröttna på en viss författare eftersom gåtan blir så uppenbar. Men när det gäller Bolton så gillar jag hennes karaktärer så därför är det intressant att läsa vidare 🙂

    Gilla

    • Det tror jag med, och när det gäller Bolton, håller jag med. Hennes karaktärer gör att man vill läsa nästa bok. Detsamma gäller ju egentligen Flynn. Jag läser mest henne för att jag hatälskar hennes karaktärer, intrigen är liksom av sekundär betydelse i hennes böcker 🙂

      Gilla

  3. Rätt! Men nu kommer en klurig fråga. Om man bortser från pengarna, är det då någon skillnad på en yrkesmördare och en seriemördare? 😉

    Gilla

    • Hehe, svår fråga. Jag skulle kunna tänka mig att det handlar om psykologin då. Alltså att en seriemördare dödar för att han eller hon är psykiskt sjuk, medan en yrkesmördare aldrig skulle lyfta fingret ifall han inte får betalt för det 😉

      Gilla

Kommentera

