Ett försök till analys

Jag har precis läst boken Underbara helvete av Jamie McGuire.
Det här är ingen recension av boken, snarare ett försök till analys, eftersom boken påminner väldigt mycket om  Twilight och 50 shades både när det gäller karaktärer och intrig.
Underbara helvete riktar sig till en yngre publik än 50 shades (upplever jag i alla fall). Det gör också att jag har ett större överseende med klichéer både när det gäller karaktärerna och dramaturgin. I den lättlästa litteraturen ställer jag också mindre krav på upplägget, för den manar ju sällan till någon större eftertanke eller djup. Att rada en massa händelser på varandra, bara för att skapa en naturlig framåtrörelse i historien behöver inte vara fel, men om man verkligen vill åstadkomma något nytt, tror jag att det är här man måste tänka om. Helt kan man förstås inte avvika från gängse normer, för då förstör man det sk ”kontraktet med läsaren”, men om man lyckas rucka lite på dem, tror jag att det kan bli den extra lilla detaljen som gör att läsaren får den där ”wow-känslan”. Alltså, att läsaren upplever att den läser något nytt, fast det egentligen är samma historia, bara lite maskerad 😉
Om vi börjar med karaktärerna.
Edward, Christian och Travis har alla tre genensamt att de är mystiska och anses farliga. Nu hade det lika gärna kunnat röra sig om framgångsrika och ofarliga män, bara att jag håller mig till de förstnämnda exemplen eftersom de påminner om varandra och har sin grund i samma utgångspunkt.
Meyer lät den mystiska farliga mannen vara en vampyr, vilket man väl får anse som en form av nytänk med tanke på relationen till den mänskliga Bella. James drog in piskor och handklovar och massor med våldsamt sex. Och även om hon till en början skrev 50 som fanfiction på Twilight, lyckades hon ändå med konststycket att omdana hela Meyers koncept till något som blev fängslande när den oerfarna Ana dras in i Christians lekar. Såväl Ana som läsaren söker svaret på frågan om varför Christian blev som han blev.
I McGuires fall, blir helt enkelt igenkänningsfaktorn för hög när jag läser om den farliga och mystiske Travis som Abby mot sin vilja faller för. Han liknar Christian för mycket, även om Travis gillar att slå män på käften istället för kvinnor på rumpan.
Vilket tar oss till intrigen.
Twilight och 50 följer inte mönstret i intrigen på samma slaviska sätt som Underbar helvete gör, vilket i sin tur resulterar i att första gången man stiftar bekantskap med karaktärerna och historierna i de första två fallen, känns de nya.
Faktum är att jag aldrig kunnat räkna ut att 50 från början var fanfiction på Twilight om jag inte läst om det.
När det gäller Underbara helvete, var det första som slog mig igenkänningsfaktorn med 50 och därför blev jag inte förvånad när jag läste författarens tack på slutet och såg att McGuire även tackat … just det, E L James.
Det finns få historier som trollbinder mig på samma sätt som när den vanliga och ganska försiktiga tjejen/kvinnan möter den farliga och gärna mystiske killen/mannen. Det skapar en dynamik och även om det ofta också rör upp starka känslor hos den politiskt korrekta skaran, får man komma ihåg att det faktiskt bara är underhållning.
Men igen. Man kan inte traska i exakt samma fotspår hela vägen, vare sig när det gäller karaktärer eller dramaturgi. Man måste våga avvika om man ska skapa något som åtminstone upplevs som nytt. Det gäller inte bara den här genren, utan de flesta genrer. Klyschor är inte bara en fallgrop när det gäller språket, de är även en fallgrop när det gäller handlingen. Väl värt att komma ihåg.
En framgångsrik bok är bara framgångsrik i sin första version. När det kommer ”plagiat” på samma sak, blir det inte lika fascinerande längre.
Tycker jag i alla fall.
Men, som sagt. Riktar man sig till en yngre målgrupp tror jag sannolikheten är betydligt större att man kommer undan med det.
Det här är absolut inte enkelt att lyckas med, men jättejättebra att sträva efter.
Jag vill också passa på att tillägga att detta endast är mina personliga tankar i ämnet och ingen exakt vetenskap.
Läs gärna alla tre författarna (om ni inte redan gjort det) och döm själva. Eventuellt upplever andra det annorlunda 🙂

Dezmin

 

4 responses to “Ett försök till analys

  1. Vad intressant att läsa dina tankar och funderingar. Jag har ju inte läst vare sig Twilight eller 50 shades (jag såg twilight på bio) men jag håller med: även handlingen kan lätt bli kliché, och speciellt om man inspirerats av någon annan och inte tänker om tillräckligt. Då riskerar det ju att bli både plagiat och kliché 😦 Frågan är om inte även de ungdomar som läser mycket sådan litteratur skulle störa sig på det till slut?

    Gilla

    • Precis! Den där igenkänningen kan bli lite väl påtaglig ibland och det är ju inte så bra.
      Det kan hända att även ungdomar stör sig till slut. Jag tycker bara att när det blir för uppenbart vem som inspirerat en författare, har man kanske inte ansträngt sig tillräckligt för att ta ut svängarna.

      Gilla

  2. Jag gillade den här storyn och fann den underhållande, men jag förstår vad du menar. Ibland kändes konflikterna ”anpassade” efter handlingen istället för tvärtom.
    Men jag måste säga att jag direkt tänkte på Twilight när jag började läsa 50. Tyckte även namnen påminde om varandra, Carlisle/Carrick, Esme/Grace 🙂

    Gilla

    • Ja, alltså, det var inte det att den var dålig, för det tycker jag inte. Bara att jag hela tiden tyckte att den påminde om 50 🙂 Hade jag läst den här först och inte varit bekant med de andra två böckerna, så hade jag antagligen inte haft samma känsla.
      Hehe, dessa kopplingar gjorde jag aldrig till namnen. Men nu när du säger det, stämmer det nog.
      Men jag tycker nog fortfarande att man ska vara försiktig att efterlikna en framgångsrik historia för mycket. För även om jag uppskattar komponenterna väldigt mycket, vill jag gärna ha dem i en ”ny” förpackning 🙂

      Gilla

Kommentera

