Höstlängtan

Idag fortsätter jag med redigeringsrond 2.
Det fina med den andra redigeringsrundan är ju att det går fortare, det tråkiga är att jag nu börjar känna texten utan och innan. Det blir liksom inte lika spännande.
Ibland önskar jag att man kunde radera storyn från hjärnan, så effekten blev att varje gång man gick igenom manuset, var det som att läsa det för första gången.
Nu går ju inte det.
Det andra jag önskar är att värmeböljan ska ge vika. Inte så kul att ha 33 grader utomhus och 30 grader inomhus. Nu snackar vi att redigera i sitt anletes svett och det beror inte ens på att jag jobbar särskilt hårt.
Jag har tyvärr ingen makt över vädret heller, så även i det här fallet får jag gilla läget.
Jag kan säga att jag aldrig någonsin har längtat så mycket till hösten som jag gjort under den här sommaren. Och då är jag inte ens någon höst- och vintermänniska. Det säger en hel del, eller hur? 😉

Dezmin

10 responses to “Höstlängtan

  1. Det låter som en vacker boktitel: Höstlängtan. Eller det kanske är filmen: Höstlegender som spökar i min hjärna – som kommer bli kokt under dagen även om Åskar gör sitt bästa att slita itu värmeböljan.
    I sitt anletes svett – sannerligen – så är det 🙂

    Gilla

    • Jamen det har du rätt i! Det är en fin titel 🙂
      Hoppas Åskar kommer hit också. För nu börjar det bli riktigt jobbigt. Och att Solveig söker sig till andra platser där hon är mer önskvärd 🙂

      Gilla

  2. Här är det faktiskt riktigt svalt och skönt idag! Igår var det så kvavt och klibbigt att jag höll på att storkna, men nu är det okej. Hoppas lite svalka kommer upp till dig också för det är inget kul att svettas av minsta lilla!

    Gilla

    • Lyckliga du! Nej, det här är inte kul, rena plågan. Och min hjärna funkar inte när det blir så här extremt varmt. Det hade varit okej om det fanns någon plats där det var svalt, men det gör det ju inte 😦 Jag håller också tummarna för att svalkan även når hit snart.

      Gilla

  3. Puh! Det är svårt att få något gjort när det är varmt! Jag har knappt skrivit alls den här sommaren men jag skyller på att jag gift mig – det om något är väl en legitim undanflykt!? 🙂

    Gilla

    • Stort grattis! Vad härligt! 🙂
      Jag håller med. Värmen gör min hjärna seg och jag kan liksom inte tänka klart. Jag förstår mycket väl varför folk som får värmeslag inte hinner känna det komma. Hjärnan hänger inte med alls.
      Men snart ska väl äntligen lite svalare väder komma hoppas jag. Tills dess får man försöka härda ut.

      Gilla

  4. Ja, vi har också haft 33 grader idag, och det är ju helt sjukt. Verkligen omöjligt att använda hjärnan. Och jag håller verkligen med dig om det där med att det är svårare när man känner sin text utan och innan. Både att det blir tråkigare, men också att det blir så mycket svårare att se saker. Jag har ju hållit på med samma manus i runt sex års tid, och de textbitar som är så gamla är liksom… ganska huggna i sten. Det kan säkert ändra sig om jag skulle lämna texten och återvända om ett år eller så. Men så lä nge har jag ingen lust att vänta. Så jag gör så gott jag kan ändå, trots att jag tycker att jag ”ser dåligt”.

    Håller tummarna för att du får svalare imorgon, det ska vi få, åtminstone enligt väderleksrapporten.

    Gilla

    • Ja, visst är det en plåga! Jag hoppas verkligen det blir svalare idag, men tyvärr ser det inte så ut om jag utgår från hur vädret ser ut just nu 😦
      Precis. Man kan ju inte vänta ett år mellan varven som man går igenom manuset, då blir man ju aldrig färdig. Det bästa är att låta en testläsare gå igenom det. Då får man ”nya ögon” som läser direkt 🙂

      Gilla

  5. Jag har, motvilligt, också längtat lite efter hösten i år. För egentligen hatar jag hösten, och vintern (förutom julafton) och gillar bara maj-augusti. Men den här sommaren har det bara varit för varmt! Jag är imponerad över att du orkade redigera i den värmen! 🙂

    Gilla

    • Samma här! Maj till augusti är mina favoritmånader också 🙂
      Men jag håller helt med dig, den här sommaren har varit alldeles för varm, skönt att det blivit lite svalare nu.
      Tack så mycket! Men lätt var det inte 🙂

      Gilla

Kommentera

