Stalker

Så heter Keplers senaste bok som snart släpps.
Jag har läst Keplers samtliga, men den här gången är jag inte lika ivrig på att läsa, vet ej varför.
Jag läser väldigt få svenska deckarförfattare, de flesta i den genren som jag läser är amerikanska och engelska författare. Kan det vara så att jag tröttnat på Kepler också?
Jag försöker att utröna varför det blivit så, men kommer inte på något bra svar.
Är det så här för er också? Att ett tidigare intresse för en författare som ni läst många böcker av, dör till slut?
Eller är det bara jag?

Dezmin

12 responses to “Stalker

  1. Jag har också läst Keplers samtliga och känner precis som du! Tror att det blev lite för mycket i den sista, jag kan inte säga på vilket sätt men kanske att det var lite för mycket för mig. jag vet inte. Jag var helsålde på de första böckerna…

    Gilla

    • Jamen det tror jag stämmer. Det blev nog liiite för mycket i den sista. Och att alla böcker är precis likadant uppbyggda, det förtar ju lite av spänningen också.

      Gilla

  2. Japp, helt klart är det så. Och självklart är det författarens fel. 😉 Antingen för att de bara skriver samma bok om och om igen, eller för att de helt enkelt degenererar, idémässigt, och böckerna bara blir tramsigare och tramsigare. Ingen lätt balansgång det där.

    Gilla

    • Hehe, ja vems annans fel skulle det vara? 😉 Precis. Det är just det jag tror är problemet i Keplers fall. De skriver samma bok om och om igen, bara lite annorlunda intriger. Jag tror jag vill ha liiite mer variation i mordgåtan, även om det är samma författare som skrivit böckerna.

      Gilla

  3. Likadant för mig. Man lär sig författarens mönster och framför allt i deckare så förtar det ju all spänning, men även i andra genrer så blir man mindre imponerad. Synd men sant.

    Gilla

    • Ja. exakt! Undrar varför många författare väljer att göra så här? Är det av bekvämlighet, eller för att de inte kan variera sig?

      Gilla

      • Jag tror kanske det beror på förväntan och efterfrågan också, det kan ju vara så att när svensken har semester så vill hen läsa en exakt likadan deckare som hen läste förra semestern … 🙂 Nä, men allvarligt talat kan det väl vara en viss styrning från förlaget också? Om något går bra vågar de kanske inte chansa på att bryta mönstret.

        Gilla

        • Det kan du ha rätt i. Att det är förlaget som går in och styr, speciellt om det gäller en bästsäljande författare. Fortfarande är det lite synd tycker jag. För det är ju just variationen som gör att jag många gånger fortsätter läsa författare. Som FLynn t ex. Där vet man aldrig riktigt vad man får, men hittills har ju allt hon skrivit varit bra 🙂

          Gilla

  4. Jag håller med, så kan det kännas ibland. Jag har inte läst något av Kepler så jag har ingen åsikt om de böckerna dock. Kanske känns berättelserna och språket för lika i de böckerna man tröttnar på.

    Gilla

  5. Har inte läst Kepler så vet inget om det. Men så där i övrigt så ja, om man tycker att man kan ett författarskap så kunde ju något göras. Å andra sidan om man läst några författarbiografier så gäller det nog ofta alla författare, att på nåt plan har man vissa bitar som man berättar gång på gång, för att det är den drivkraften som får en att skriva. Sen gäller det förstås för författaren ifråga att lyckas förpacka det så att det kanske inte är exakt samma berättelse varje gång. Hur som helst, risken för att skriva ”samma bok” är överhängande. Man får hoppas på nya läsare sen…

    Gilla

    • Jo, det är sant, men jag tror ändå att det går att variera sig bättre än så här. Det finns ju författare som lyckas göra det och som jag fortsätter läsa för att jag inte upplever att jag läser en liknande historia av dem varje gång. Eller att jag ser samma typ av upplägg gång efter gång.

      Gilla

Kommentera

