Oväntat

Det här med oväntade vändningar är jag lite tudelad till.
Eller, egentligen gillar jag oväntade vändningar, men det är när karaktärer plötsligt är någon annan än den man förväntat sig och trott, som jag har svårt för.
Det må vara hänt om det är antagonisten, men när det gäller protagonisten är det lite som en nära vän, jag vill veta var jag har honom eller henne. Det kan gärna få komma fram mer bakgrundsinfo som är intressant om vederbörande, men jag gillar inte att läsa böcker där huvudkaraktären helt oväntat går in i en annan roll och jag måste ändra mitt synsätt till vederbörande. Då är risken överhängande att jag bara blir irriterad och lägger ifrån mig boken.
Någon annan som känner likadant? Alltså att oväntade vändningar ofta är positivt och spännande, medan en protagonist som man måste börja förhålla sig annorlunda till, inte ger samma effekt.
Jag tror att det beror på att jag vill skapa en relation till huvudkaraktären och om den senare inte alls stämmer med vad som presenterats för mig, känner jag mig dragen vid näsan.

Dezmin

4 responses to “Oväntat

  1. Karaktärer som luras har jag råkat ut för ett par gånger och jag gillar det inte! I båda böckerna jag läste (ungdoms) så var det berättat i jagform och jag fick senare reda på att jaget ljugit. Känner mig bara snopen och besviken när sånt händer.

    Gilla

    • Samma här! Det blir nästan som att frångå kontraktet med läsaren, vilket även gör mig besviken. Så till den milda grad att jag ofta inte läser fler böcker av den författaren sen.

      Gilla

  2. Njäe, det beror väl på hur det presenterats. Att om det är planterat eller inte. Man ska inte bli chockad, men överraskad har jag inget emot. Med överraskad menar jag att det alltså har funnits antydningar i texten fast jag inte förstår dem förrän överraskningen dyker upp.

    Gilla

Kommentera

