Inför första hoppet

Det sägs att skriva en roman är som att springa ett maratonlopp och på sätt och vis kan det nog stämma. Ibland kommer man in i andra andningen och allt rullar på av sig själv, men då och då kommer den där mjölksyran också som man måste pina sig igenom för stannar man är risken stor att man ger upp.
Nu när jag förbereder mig inför ett sådant lopp när det gäller fyran, tänker jag en hel del kring öppningsscenen. Var börjar alltihop? Från vilken karaktärs pov känns det lämpligast att starta? Och just börjor kan vara lite knepiga. Om jag får jämföra den med någon idrott, skulle jag kanske hellre använda längdhopp. För man måste liksom ha ordentlig fart, för annars kommer historien inte igång. Sega börjor är sällan lyckade. En flygande start är att föredra framför en där man landar alltför nära avstampet.
Inledningsscenen. Det gäller att fokusera, visualisera och ställa sig frågan: Är det här en början som skulle ha fångat mig?
Maratonloppet närmar sig alltså, men först ska jag bara klara av den där längdhoppsgrenen 🙂

Dezmin

4 responses to “Inför första hoppet

  1. Är i precis samma läge just nu och funderar på var och hur det börjar 🙂

    Gilla

  2. Vad kul att läsa. Jag är lite tvärtom där, början är oftast det jag ser allra mest tydligt (oftast för att själva idén baseras på något som händer alldeles i början) och inledningen är nog det lättaste partiet för mig. Det är att ta sig igenom mitten som jag upplever som allra svårast och jag fastnar oftast runt 1/4-delsstrecket. Jag håller med om vikten av början! Ju högre fart man håller i inledningen, desto länge kommer man, innan man kör fast 🙂

    Gilla

    • Mitt problem är oftast att jag ser så många tänkbara inledningar att jag har svårt att bestämma mig för vilken som är mest spännande. Det är nog mest det som är problemet för mig. Jag tror att det har att göra med att jag ju inte vet ett smack om hur resten av historien ska fortlöpa och då måste jag välja min början med stor omsorg hehe.

      Gilla

Kommentera

