Idag fick jag mejl från Bengt

Det är sällan jag kollar min spamkorg. Jag borde kanske göra det oftare för ibland kan ju viktiga mejl, av någon märklig anledning, hamna där. Men oftast är jag lika glad att jag slapp ha dem bland mina riktiga.
I morse skummade jag i alla fall igenom dem och hittade ett som började så komiskt att jag bara var tvungen att läsa det.
Mejlet kom från Nordea Bank och i ämnesraden står det: ”Säkerhetsuppdateringar”.
Redan här förstår man ju att det är en bluff, men eftersom jag även kan se början på mejlet innan jag öppnar det, tyckte jag att det kunde vara värt att läsa ändå, nedan följer varför 🙂

Bäste herre/bordellmamma,

Nordea Bank har inte kunnat kontrollera ditt konto på grund av lanseringen och uppdateringen av vårt nya online-system. Detta nya system säkrar ditt konto från skadliga program och virus som kan slumpmässigt hämtas från nätet.

Logga in

Efter uppdateringen kommer du att bli kontaktad av en av våra medarbetare för att slutföra de sista stegen.  Vi tackar på förhand för ditt samarbete.

Med vänliga hälsningar,

Nordea Banken.

Bengt Östberg

Hehe, ”Bengt Östberg” vet tydligen en hel del om vilka som har konton på Nordea, inte illa 😉
Nordea är inte ens min bank och med tanke på hur mejlet börjar, kanske jag ska vara lika glad för det. Och det här med att vara behjälplig med att göra ”uppdateringar” i ”online-system” på banken … skulle inte tro det, va 😉

Dezmin

8 responses to “Idag fick jag mejl från Bengt

  1. Jag gillar verkligen inledningen; bäste herre/bordellmamma 🙂

    Gilla

  2. Ja vilken inledning va!!!! HAHAHA!
    Och jag kan just undra hur många som går på det här. Som liksom inte ”ser” inledningen, har Nordea, och sen tror på det andra. Banker brukar ju ALLTID varna för att de aldrig skickar ut några förfrågningar av den här typen till sina kunder per mejl.

    Gilla

    • Hahaha, visst var den bedårande? 🙂
      Jag undrar också och antagligen är det en del eftersom (precis som du säger) bankerna med jämna mellanrum varnar sina kunder för sådant här.

      Gilla

  3. Med den inledningen tänker man att google translate tagit i ordentligt.

    Gilla

  4. Jag börjar förstå vad din nästa bok kommer att handla om. Herrar på Bordell !?

    En klassiker när det gäller Google translate är ju den när en giftassugen Ryska undrar ” Vad gör du för en levande”

    Gilla

    • Bra gissning! 😉
      Hahaha, den har jag missat, men den var också bra. Man tycker att de kunde lägga ner lite mer omsorg på översättningen än att bara köra den via translate om de nu verkligen vill försöka lura någon.

      Gilla

Kommentera

