Synopsis eller inte

Vissa diskussioner återkommer frekvent och kanske är det för att det just nu är Nanomånad som den eviga frågan om att skriva synopsis eller inte, stöts och blöts överallt. Senast i gruppen jag är med i på fb.
Jag ska göra det väldigt enkelt i svaret kring om man måste eller inte måste skriva ett synopsis. Det finns nämligen inget svar på den frågan. Detta eftersom det är så individuellt. Stephen King skriver inga synopsis och klarar sig galant utan. Andra författare måste ha en detaljerad plan innan de börjar skriva själva historien. Vilken av dessa författare du själv är, kan bara du svara på. En del kör både och, alltså de skriver några kapitel in i boken och därefter gör de en synopsis på resten.
Jag kan inte skriva synopsis, har försökt flera gånger och det slutar i fiasko varenda gång. Tricket är helt enkelt att komma på hur just du bär dig åt för att få ner historien. Där har ni svaret om ni undrar 🙂
Nu ska jag fortsätta skriva på mitt manus så kanske jag får reda på hur allt ligger till 🙂

Dezmin

14 responses to “Synopsis eller inte

  1. Själv är jag beroende av synopsis, det är den metoden som funkar bäst för mig, men jag beundrar er som kör utan 🙂

    Gilla

  2. Mitt första synopsis var ett excelark där antal tecken, årstid, medverkande i kapitel, grundhandling osv stod. Jag jobbade med färger och det fungerade alldeles utmärkt. Man måste hitta sitt eget sätt. ”Kingen” klarar sig bra ändå…

    Gilla

    • Precis! Det är det som allt handlar om, att hitta sitt eget sätt. Och egentligen kan ingen berätta vad det är för sätt, för det måste varje skrivande människa klura ut själv. Kanske är det just det som kan vara den svåra biten ibland 🙂
      Ja, han klarar sig utan problem och sprutar ju ur sig böcker.

      Gilla

  3. Jag tror det där sista inlägget, som han skrev, var riktat främst till de som hela tiden fastnar på vägen och inte kan fortsätta förrän de har fått hjälp av andra med att ta reda på hur berättelsen ska utveckla sig. Och jag förstår, för just nu är det himla många inlägg av typen ”jag har kört fast och behöver tips”… Funkar det utan är det ju bara att tuta och köra! 🙂

    Gilla

    • Jo, det fattade jag också, men jag tänkte nu inte främst på hans senaste inlägg, det var bara ett exempel, det har ju varit ett återkommande samtalsämne på sistone 🙂 Ja, precis, man ska köra på det sätt som funkar för en.

      Gilla

      • Jag förstår vad du menar 🙂 Jag måste ha missat en del av de inläggen. Ja, precis. Och funkar inte ens metod efter förväntan kanske man inte borde klamra sig fast vid den utan pröva något nytt 🙂 Funkar den kan man ju lugnt fortsätta som innan.

        Gilla

        • Jamen precis! Jag tänker att från början provade man sig ju fram, sen hittade man ett sätt som funkade för en och körde på det. När man hittat rätt sätt är det ju bara att köra på det. Tricket är kanske att just hitta vad det är som fungerar för en själv 🙂

          Gilla

  4. Just det. Man gör som man gör. För att det funkar. Skriver inte heller synopsis, kan skriva nåt minimalt för att veta saker, men funderar mer på annat innan jag kör igång, karaktärer till exempel, att veta vem de är och miljö, hur den fungerar. Men vill inte veta vart jag är på väg utan hellre överraskas.

    Gilla

    • Samma här! 🙂 Vill överraskas på vägen. Mycket av drivkraften i att vilja fortsätta skriva på manuset för mig, ligger nog i nyfikenheten. Jag vill ju ha svar på frågan vem som gjorde det och hur allt ligger till 🙂

      Gilla

  5. Jag skriver synopsis men inte så värst noga. Mest några riktlinjer. Sedan tar det lite oanade vägar allteftersom. Det är rätt spännande. Men jag måste ha slutet ganska klart för mig ändå. Alla är vi olika:)

    Gilla

    • Ja, det är väldigt olika hur vägen genom ett råmanus ser ut. I DGR såg jag en scen t ex som jag bara visste skulle finnas med, men jag visste inte riktigt när i manuset den skulle komma, det visade sig senare bli mot slutet. Så ibland ser jag nog slutscener också, bara att jag inte är medveten om att de är just det, innan jag skrivit manuset klart 🙂

      Liked by 1 person

  6. Min synopsis består bara av en inledning, en ytterst fragmentarisk mitt och ett troligt slut. Allt bara i huvudet. Inga anteckningar eller långa synopsis här inte. 🙂 Som Neil Gaiman säger; ”Some times it works and some times it dosen´t. Men för mig har det funkat hittills och jag uppskattar mina oväntade förvecklingar (kaninspår) som bär berättelsen vidare. 🙂

    Gilla

    • Ja, biland räcker det med bara några meningar. På något sätt förstörs magin med skrivandet för mig om jag börjar skriva ner något i förväg, det är också en av orsakerna till att jag inte kan skriva synopsis.
      Allt som funkar ska man köra vidare på! Det är sådant som inte funkar som man ska rata 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

