Teman

Det här med att väva in underliggande teman i skönlitterära böcker, diskuterade jag med en skrivarvän igår. Hon hade precis läst ut Den gyllene rockaden och uppmärksammat temat även i denna.
Under min release var det också en person som nämnde detta. Att han gillade att temat i Lex Limbo hade gett honom en del tankeställare att grubbla över.
Nu är det förvisso inte ovanligt att författare väver in samhällskritik och debattämnen i alla former av spänningsromaner, men för mig handlar det nog om en möjlighet att få sätta dessa i ett sammanhang också och laborera med dem. För när jag låter karaktärerna spela ut sina roller, åsikter och syner på samhället, är det enklare att se hur deras personligheter påverkar deras motpoler.
Utöver det kan jag även försöka finna svar på andra saker som jag grubblat över, som varför vi blir just dem vi blir t ex. Ligger det i vår natur och våra gener från det att vi föds, eller påverkas vi av vår omgivning? Vilka faktorer styr oss och den syn på omvärlden som vi får? Det finns förstås ingen exakt vetenskap kring dessa frågor, men i skrivandet får jag en chans att experimentera med dem i alla fall.
Jag antar att det är en av mina största drivkrafter. Nyfikenhet alltså 🙂

Nu är det äntligen helg snart och jag ska passa på att vila igen. Mest ska jag vila min hjärna som gått på högvarv den här veckan.
Har ni några speciella planer för helgen? Eller står ”vila” på agendan över helgen hos er också? 🙂

Dezmin

 

8 responses to “Teman

  1. Det där med teman är absolut intressant!
    Än så länge inget planerat för helgen, ska nog hänga lite i nya soffan 🙂

    Gilla

  2. Det är så mycket vi får med oss hemifrån utan att vi vet om det. Både vad det gäller traditioner, ekonomi, attityd och språk. Givetvis ändrar vi oss under resans gång beroende på vilka vi träffas och umgås med men mycket tror jag sitter i ryggmärgen. Åtminstone i min. På söndag blir det premiär på Levande Julkalendern i Katrineholm och en skinkmacka!!

    Gilla

    • Ja, så är det förstås, men jag tänker också att gener och anlag styr en del. Det är nog inte bara omgivningen som påverkar oss, utan en rad andra faktorer också.
      Låter härligt med Levande Julkalender 🙂

      Gilla

  3. Tror det är viktigt med teman, så som du säger. Själv har jag inte tänkt särskilt på det i min bok/böcker men – tror att det klart framkommer ändå att jag plockar fram samhällets brister – när någon behöver riktig hjälp, men inte får.
    Igår var det adventsmys hos Ordberoende Förlag o pub-besök. Idag vila. Imorgon super författarbuffébord med 17 författare på Akademibokhandeln i Åkersberga, norr om Stockholm. Söndag vila. Ha en skön helg, Eva-Lisa ❤

    Gilla

    • Du har ju haft så viktiga ämnen ändå så jag tror inte att det behövs i dina böcker.
      Det lät härligt och stort grattis igen! 🙂
      Ha en jätteskön helg du med, Ebba ❤

      Gilla

  4. Hm, det blir omväxlande jobb och vila. Och lite sus och dus i form av en release. Annars lär jag nog mest sova, hehe. Hoppas du får en fin och avkopplande helg.

    Gilla

Kommentera

