Redigering

Anna kom med ett önskemål om ett inlägg om redigering, så här kommer mina upplevelser kring detta 🙂
För er som följt mig ett tag är det knappast någon överraskning att just redigeringsbiten inte är en av mina favoritsysselsättningar, därför försöker jag alltid att göra det så enkelt för mig som möjligt.
När jag får tillbaka manuset från testläsare går jag först igenom samtliga punkter för att bilda mig en uppfattning om det eventuellt handlar om en förändring som gör att jag måste ändra på flera ställen i manuset, eller om det mest handlar om enstaka avsnitt. När jag läst igenom alla kommentarer gör jag något helt annat under någon dag eller två medan jag grunnar över synpunkterna i bakhuvudet. Det är givetvis olika, men för mig funkar det inte att sitta och stirra på manuset samtidigt som jag försöker komma på en bra lösning.
När jag sedan kommit på hur jag ska ändra för bästa effekt, tar jag det kapitel för kapitel oftast i kronologisk ordning. Ibland har jag en bra lösning på ett kapitel som ligger i slutet och då tar jag givetvis det först, men för det mesta är det enklast att ta kapitlen eftersom.
Hur mycket och vad ändrar jag av det testläsarna föreslagit?
Nu har jag haft en väldans tur med testläsare där jag håller med till 99% av vad som föreslagits. Därför ändrar jag nästan allt också. Men i slutändan är det den som skapat sin historia som också kan karaktärerna bäst, så om det av någon anledning inte känns rätt att ändra, gör jag det inte heller, även om det är extremt sällsynt.
När man redigerar ett manus tror jag att det viktigaste är att man själv känner att manuset lyfts av ändringarna. Om den känslan inte infinner sig bör man antagligen låta bli att ändra, samt eventuellt överväga andra testläsare. Samtidigt bör man komma ihåg att just testläsare ser på manuset med nya ögon och ibland kan något som man tror ska uppfattas på ett sätt, istället upplevas på ett annat hos någon som läser det för första gången. Då kan det vara läge att fundera lite på vad det beror på.
Jag gjorde en liten lathund här över vad jag brukar tänka på när jag testläser åt andra. Den går givetvis även att använda om man inte har hittat sin IL (Ideala läsare) för sitt manus, eller om man känner att det är något som skaver även efter manuset gått igenom en testläsare eller två.
Det är möjligt att det kvarstår funderingar hos någon när det gäller just redigering, men i så fall är det fritt fram att fråga i kommentarsfältet 🙂
Lycka till med redigeringen nu, Anna, och massor med pepp!

Dezmin

8 responses to “Redigering

  1. Kul att läsa om din process! Min är ungefär likadan. Beta av punkterna liksom, en scen i taget, försöka se det minska annars känns det lätt övermäktigt.

    Gilla

  2. Tack så mycket! 🙂 Tipsen i din lathund var väldigt bra också. Idag ska jag testa att läsa igenom kapitlet ett bra tag innan jag sätter mig ned så jag hinner fundera lite i förväg 🙂

    Gilla

  3. Testläsares feedback är ovärderlig. Jag är ytterst sällan oense med testläsaren jag heller, snarare går jag igång och får nya idéer till hur jag ska ändra. Din lista tar upp bra och kärnfulla punkter.

    Gilla

  4. Säger som Carola. Att testläsare gör mig ivrig. Däremot det där skedet när jag ska läsa igenom första gången efter att manus blivit ”färdigt”. Brrr… Och kul att läsa om din redigeringsprocess.

    Gilla

    • Ja, testläsare är det bästa 🙂 Håller med dig, första genomläsningen av ett färdigskrivet manus är rena rama mardrömmen, men det är ju bra om man gått igenom det en gång i alla fall innan man skickar det till testläsarna 🙂

      Gilla

Kommentera

