Enkätutmaning

Carola har skickat mig en enkätutmaning med tio frågor som jag ska besvara. Därefter ska jag skriva tio frågor och utmana fyra stycken till. Så här kommer mina svar på Carolas frågor.

Är det någon särskild bok du minns från barndomen du tyckte väldigt mycket om? Kan vara något du läst själv eller någon läste för dig.
Någon av Astrid Lindgrens böcker.
Vilken genre tycker du mest om att läsa just nu?
Jag läser mest spänningsromaner, men då och då förekommer en och annan avstickare i andra genrer.
Vilken är den senast lästa boken som berörde dig starkt?
Det måste nog bli Livet efter dig.
När du vill läsa en ny bok, hur hittar du dem? Via recensioner? Reklamblad? Andras lästips?
Oftast är det andras lästips, men ibland även recensioner. Det är ytterst sällan jag köper en bok för att jag ser reklam om den, tveksam till om det någonsin har inträffat.
Om du fick välja att vara en karaktär för en dag, vem skulle du vilja vara då och varför?
Tracy i Tracys Hämnd. Tänker att det skulle gagna mig bra dagen efter rent ekonomiskt hehe.
Vad läser du just nu?
Ingenting just nu. Började läsa Att föda ett barn av Kristina Sandberg, men kom aldrig in i den eftersom den helt tycks sakna dialoger.
Vad står näst på tur att läsas?
Oj, det vågar jag inte svara på just nu. Jag hade ju velat läsa Verdons nästa, men den tycks inte komma ut på svenska inom den närmaste tiden. Men jag hittar säkert något annat.
Vilken författare inspireras du mest av i ditt eget skrivande?
Svårt att bara nämna en, men både Flynn och Verdon är starka inspirationskällor.
Har du ett favoritställe där du helst läser och något ställe där du absolut inte vill läsa?
Jag läser helst i soffan i vardagsrummet. I sovrummet kan jag aldrig läsa, antagligen för att jag alltid är så trött när jag går in dit.
Här snor jag Heléns sista fråga; Vilken bok önskar du dig allra, allra mest i julklapp?
Svårt, men jag får säga Verdons nyaste på svenska då och hoppas att mirakel ska ske.

Och här kommer mina tio frågor:

  1. Vilken bok önskar du att du själv hade skrivit?
  2. Eftersom även jag kommer att utmana andra skrivande människor undrar jag vilken genre du helst skriver i?
  3. Har du någonsin blivit arg efter du läst en bok och i så fall vilken bok?
  4. Finns det någon bok som du har läst om flera gånger och i så fall vilken?
  5. Har du någon favoritförfattare som du skulle vilja träffa och vad skulle du då vilja fråga honom eller henne om?
  6. Har du någon speciell årstid som du helst läser böcker och i så fall vilken?
  7. Hur många böcker läser du i snitt varje år?
  8. Finns det något som du helst inte läser och varför?
  9. Har du någonsin köpt en bok p g a en blurb? Om svaret är ja, motivera varför.
  10. Har du någonsin köpt en bok p g a omslaget? Om svaret är ja motivera varför.

Jag utmanar Ebba, Katarina, Susanne och Annelie.

Dezmin

6 responses to “Enkätutmaning

  1. Åh vad roligt och vilka kul frågor och svar du fick! Gillade tanken med att vara Tracy för en dag, hehe. Det var smart tänkt 🙂 Tack för utmaningen! Nu ska jag klura på frågorna du ställde.

    Gilla

  2. Kul att läsa dina svar 🙂 Livet efter dig hade jag problem att läsa mot slutet pga tårarna som sprutade. Har nog aldrig gråtit så av någon annan bok.
    Nu fick du ett bra blogginlägg du som frågade efter tips 🙂

    Gilla

  3. Verdons bok ser jag också fram emot!

    Gilla

Kommentera

