Bitterpittens önskemål

Jag hade hoppats slippa det här inlägget, verkligen, men nu får Bitterpitten även sitt önskemål om blogginlägg uppfyllt. Han ville ju att jag skulle skriva om bloopers i samband med renoveringen och nu har det uppstått en sådan.
Jag brukar inte hänga ut vare sig privata människor eller företag, men jag kommer nu att gå emot den principen, detta eftersom det här inte är första gången det här företaget gör bort sig big time.
Till att börja med vill jag förtydliga att detta inte gäller företaget vi anlitat för att sätta kakel och klinker i badrummet, utan ett av de företag som är deras konkurrenter här, nämligen Colorama. Vi gör inga affärer med dem längre eftersom det snarare är en regel än ett undantag att något blir fel när vi har med dem att göra och det är inte bara vi som blivit drabbade. Listan kan göras lång, så jag går endast in på den senast inträffade händelsen.
Saken är den att när vi skulle välja kakel och klinker till badrummet hade inte företaget vi anlitade riktigt de plattor vi önskade till golvet, samt till pelaren vi ska ha på väggen. Vi tänkte då att eftersom det bara gäller några plattor kanske vi kan kolla Coloramas sortiment och om vi hittar något där, ta dessa därifrån. Det är ju inte de som ska göra själva jobbet, så vad kan gå fel? Rätt mycket skulle det visa sig.
Vi beställer alltså klinkerplattorna samt plattorna till pelaren därifrån och jag påtalar vikten vid att inget får bli fel nu för dem, eftersom vi jobbar på så små marginaler om badrummet ska hinna bli färdigt innan jul så vi kan få in en dusch där. Blir något fel får vi vara duschlösa tills efter nyår och det pallar vi inte. Jodå, inga problem och samtliga plattor kommer att finnas i början på veckan. I början på veckan får jag ett sms att klinkerplattorna har kommit, men inte kakelplattorna till pelaren! Eftersom de som ska sätta dit plattorna gör väggarna först, är bara det en katastrof, men det löser sig med leveransen och vi hinner precis få hit plattorna innan de ska börja sättas upp. Då visar sig nästa blooper. Det fanns endast två (2) färger att välja mellan på pelaren (grått och den färgen jag valt). Det finns alltså nästan inte ens utrymme för dem att fucka till det eftersom de även utan min medverkan hade haft 50% chans att pricka rätt färg. Ändå skickar de den gråa! Jag hade då två val. Antingen skicka tillbaka kakelplattorna och se till att få rätt färg, men att bli utan badrum tills efter nyår, eller att ta dem som de skickat. Vi valde det sista alternativet. Den här gången kommer vi inte ens att påtala deras misstag (det har vi gjort tidigare med varierande resultat) utan nu hänger jag istället ut dem här. Detta var sista gången vi hade med Colorama i Lycksele att göra.
Jag pratade med en väninna igår (även dem har blivit drabbade när de haft med Colorama att göra) och hon sa att det går ju att matcha inredningen efter pelaren också, istället för golvet som min idé var. Och visst, kontrollpanelen i duschen är svart och vi har valt en grå fog, samt att vi kan välja ett skåp med grå detaljer på, men det var fortfarande inte så jag tänkt mig det.
I grunden är det förstås vårt eget fel. Med tanke på allt strul som ständigt varit med det där företaget, borde vi ha vetat bättre än att tro att de ens skulle klara en sådan enkel sak som att ta hem rätt färg på kaklet. Men nu vet vi att inte ens en sådan enkel sak fixar de. Adjöss och goodbye, Klantorama. Detta var droppen.

Uppdatering: Nu har det även visat sig att vi fått fel färg på klinkerplattorna, de är nämligen också gråa. Fördelen är ju att det då stämmer med pelaren. Den stora nackdelen att det i båda fallen blev en helt annan färg än jag bestämt. Men, som sagt, jag har satt min fot på det där företaget för absolut sista gången nu!

Dezmin

22 svar till “Bitterpittens önskemål

  1. Fy vad tråkigt när sånt händer, och det värsta är ju att det alltid är man själv som får ta smällen medan företaget fortsätter som vanligt, utan påföljder. Hoppas fler får upp ögonen för dem nu för de låter verkligt oproffsiga.

    Gilla

    • Exakt! Det är vi som får stå för smällen och eftersom det inte fanns något utrymme för fuck ups om vi skulle ha en dusch innan jul, går det inte att åtgärda heller.
      Jag hoppas också att fler får upp ögonen (nog för att jag redan vet några fler som blivit drabbade) men det kan ju vara bra för dem som undrar vilket företag här som är mest pålitligt att få en chans att göra en egen bedömning.

      Gilla

  2. Ja, vad ska man säga? Tråkigt!!!

    Gilla

  3. Göta petter!!!
    Man må säga jag har tur som hyr i ett stort kommunalt bolag, strul har jag inte behövt bli drabbad av.
    Visserligen blir inte min dusch installerad före jul, men här var det ju läckage och mögel som var bakgrunden till min renovering. Och det tar ju längre tid att göra vid. Men de har ansträngt sig att göra klart det som går och jag har fått toan insatt provisoriskt så jag har kunnat flytta hem igen. Hade inte fixat vara tvungen bo hos väninnan i flera veckor till.

    Gilla

    • Ja, verkligen! Men det är sista gången vi köper grejer av Colorama. Vi får väl vara glada att vi inte anlitade dem att göra jobbet för då vet man aldrig hur det hade slutat 😦
      Nej, det förstår jag. Skönt att du kunnat flytta hem igen i alla fall och att allt snart är färdigt.

      Gilla

  4. Stackars dig.Det var ju synd att du måste göra mig till viljes 😦

    Gilla

    • Ja, verkligen synd. Men, som sagt, vi borde ha begripit bättre än att ha med dem att göra. Bara att jag i min enfald trodde att det här var ett idiotsäkert moment som t o m de skulle fixa. Uppenbarligen hade jag helt fel 😦

      Gilla

  5. Hur svårt kan det vara??? Är de nybörjare hela högen? En sådan sak borde väl vem som helst kunna klara av och beställa RÄTT färg? Aaaaarrrrgh! Kanske du kan hitta snygga handdukar mm som kan sätta lite färg på badrummet.

    Gilla

    • Eller hur? Det värsta av allt var att det var ägaren till butiken vi beställde av!!! INGEN på det där stället verkar ju veta vad de sysslar med och detta är som sagt inte första gången de gör fel, listan är oändlig!
      Ja, det är så jag får tänka. Eftersom vi har skjutdörrar av glas ut mot baksidan måste det t ex dit någon längre gardin man kan dra för och den kan jag ta i någon glad färg. Samma med handdukar och annan inredning, som du är inne på 🙂

      Gillad av 1 person

  6. Vad tråkigt! När man planerat och fixat hur man vill ha det så vill man ju liksom ha det så. Det var samma i vårt ena badrum när vi flyttade in i huset (nytt) för sex år sedan. Då var det dock redan uppsatt så vi hade inte jättemycket att välja på. Orkade inte få dem att riva alltihop, ville bara flytta in. Ändå surt när man lagt ner massor av tid på att fundera och kolla och planera hur man vill ha det!

    Gilla

    • Men eller hur? För om det inte spelade någon roll hur man ville ha det, kunde vi ju överlåtit allt åt någon annan. Man blir så himla trött. Men gjort är gjort och nu var vi ju tvungen att köra vidare på detta om vi ville ha ett badrum till jul. Hade det inte varit för det så hade Colorama fått ta tillbaka klinkret och kaklet till pelaren och ta hem rätt färg. Vi får kanske vara glada över att det åtminstone var rätt mönster på det som de skickade.

      Gilla

  7. Men vad trist! Vilken tråkig avslutning på renoveringen 😦

    Gilla

    • Ja, verkligen! Men jag borde naturligtvis inte bli förvånad. Det kunde jag ha räknat ut att de på något sätt skulle klanta till det, trots att det egentligen inte fanns något utrymme för misstag 😦

      Gilla

  8. Skratta eller gråta det är frågan? Klantorama=haha

    Gilla

Lämna en kommentar