Karaktärsutveckling

Ni vet det där med karaktärsutveckling och hur viktigt det brukar vara för en bra story. Det har gått mig fullständigt förbi fram tills jag läste ett inlägg i författargruppen på fb som jag är med i, men i Gone girl utvecklas inte karaktärerna alls och om jag inte missminner mig utvecklas inte heller huvudkaraktären i Mörka platser. Flynn lyckas alltså skriva riktigt bra böcker, samtidigt som hon struntar i att låta karaktärerna genomgå några märkbara förändringar, intressant eller hur? Hon gör det dessutom så skickligt att jag inte ens tänker på det.
Just karaktärsutveckling är något som jag ofta tänker på själv när jag skriver, men det är alltså inte ett måste. I alla fall inte om man har en spännande story 🙂

Dezmin

14 responses to “Karaktärsutveckling

  1. Jag har inte tänkt på just den aspekten innan i Gone girl, bara att jag är lite kluven till slutet, men den obefintliga utvecklingen är nog en stor del i kluvenheten. Det blev liksom som att de fick vad de förtjänade på nåt vis.

    Gilla

    • Jamen precis! Jag tror också det är därför slutet har upprört många, fast de inte riktigt kan sätta fingret på vad det är. Jag tycker också att de fick vad de förtjänade båda två och på det sättet funkade det trots att det kanske inte var hur man förväntade sig att det skulle sluta.

      Gilla

  2. Ja, det var ju en intressant tanke, men jag håller nog med, är själva storyn tillräckligt bra kanske det inte behövs någon? Nu har jag inte läst (ut) den men den som har det kanske börjar fundera över om den hade varit bättre eller sämre ifall de hade genomgått den där utvecklingen, åt endera hållet. Den kan ju vara både positiv och negativ tänker jag.

    Gilla

    • Jag tror också att är storyn bra tänker kanske inte läsaren på just karaktärsutvecklingen. Exakt, det kan vara där ”skon klämmer” när det gäller upprördheten många haft angående slutet.

      Gilla

  3. Undrar om icke-skrivande människor märker det där med karaktärsutveckling – eller är det bara vi skriv-nördar som ‘vet’ hur det ska vara? 🙂

    Gilla

    • Ja, det undrar jag med, men kanske märker de att det är något som de saknar, men som de inte kan sätta fingret på? Många har ju upprörts över slutet på Gone girl. Och i Flynns fall reagerade ju inte jag heller på bristen på karaktärsutveckling förrän någon påtalade det, så det är nog inte alltid vi skrivande människor upptäcker felen heller 🙂

      Gilla

  4. Intressant. Har heller inte tänkt på det innan jag såg samma tråd på Facebook. Men kanske ligger det något i det du säger om slutet. Jag störde mig på slutet och mycket beror säkert på bristen av utveckling hos karaktärerna. Därmed inte sagt att jag inte gillade resten av boken 🙂

    Gilla

    • Precis, jag tror också att det kan ha något att göra med bristen på karaktärsutveckling som får slutet att ”skava” fast man inte riktigt kan sätta fingret på det. Jag gillade också boken 🙂

      Gilla

  5. Tack ska läsa inlägget nu, vet att jag sparade den på FB.
    Jag har faktiskt inte tänkt på det alls, men kanske behövs det inte om storyn är tillräckligt stark/annorlunda/spännande. Det kanske lägger ett slags filter över karaktärsutvecklingen. För jag vet att när jag läst en bok där storyn varit svag är det just sånt jag lagt märke till.

    Gilla

    • Ja, gör det 🙂
      Nej, precis, om storyn är tillräckligt medryckande som den är, tänker man kanske inte på ifall karaktärerna inte utvecklas. Fast risken är förstås att folk kan störa sig på slutet då, vilket ju många har gjort i just Gone girl.

      Gilla

  6. Det är väl som med alla ”regler” att det går fint att bryta mot dem bara man vet vad man håller på med så att det inte blir ett misstag istället.

    Gilla

  7. Ingen regel utan undantag. Gone girl har ju sålt bra så tydligen funkar det i det fallet.

    Liked by 1 person

Kommentera

