Läsarfråga

Jag fick mejl från en bloggläsare igår som själv går i tankar att skriva något och undrar om det finns någon speciell genre man kan inrikta sig på och som skulle kunna göra det lättare att passera genom nålsögat hos förlagen?
Lite senare slog det mig att jag nuddade vid just detta när jag pratade med en annan skrivarvän för några veckor sedan.
Nu är inte jag förläggare och har ingen aning om hur de resonerar kring de böcker som antas, men förutom att manuset bör vara i så gott skick som möjligt när man skickar in det, har det förmodligen också att göra med vilka andra böcker som manuset eventuellt kommer att trängas med. Men nedanstående är bara mina egna spekulationer.
Man bör kanske undvika att skriva i alla former av deckare och spänningsromaner, detta eftersom så oerhört många skriver i den genren, samt att det finns så oändligt många böcker i den. För dessa utgör naturligtvis ett enormt utbud där efterfrågan kanske inte alltid är riktigt lika stor.
Om man då ska återgå till frågan: Finns det någon genre som möjligen kan vara enklare att få antagen? Håller jag mig till ovan nämnda spekulationer, borde skräck vara en ganska bra genre att skriva i och kanske speciellt om du är kvinna. För till att börja med finns det (mig veterligen) inte så överdrivet många svenska skräckförfattare och när det gäller kvinnliga sådana, kan man nog räkna dem på den ena handens fingrar.
Samtidigt är det viktigt att nämna att man ska skriva sådant man själv tycker är roligt att skriva och om det är deckare man vill skriva, ska man inte haka upp sig på sådant här. Men eftersom frågan gällde just detta, får det bli mitt svar. Skriv i en genre där det inte redan finns en uppsjö av böcker och författare som redan trängs och där konkurrensen är minst sagt mördande. Det kan eventuellt underlätta för att få manuset antaget 🙂

Dezmin

8 responses to “Läsarfråga

  1. Jag hörde vid något tillfälle att om man vill försörja sig på skrivandet är det just deckare man ska skriva. Men det är en annan sak förstås.

    Gilla

    • Jag tror att det är tufft att försörja sig oavsett vilken genre man skriver i, men det är möjligt att ”läsarunderlaget” ger lite mer klirr i kassan i den genren 🙂 Åtminstone är det kanske just i den genren man hittar flest författare som blivit ekonomiskt oberoende på sitt skrivande 🙂

      Gilla

  2. Ska man försörja sig på deckare får man nog ligga på topp 3 om det ska funka. Visst är det svårt att passera nålsögat. Man känner sig som en elefant. Ska man minska elefantens storlek är det nog bra att undvika deckare i alla fall.

    Gilla

    • Det tror jag också, ska man försörja sig på bokskrivande vill det nog till att man ständigt ligger i toppen 🙂
      Hehe, det var ett roligt uttryck. Ja, det är ju lättare med en mindre elefant. Eller kanske kamel är ett mer träffande djur i det avseendet? 🙂

      Gilla

  3. Jag har också funderat på om det finns någon genre som eventuellt skulle vara ”lättare”, men jag tror inte jag skulle kunna skriva något som jag inte brann för så jag fortsätter med det jag tycker om bäst 🙂
    Men det är en intressant fråga att fundera på 🙂

    Gilla

    • Jamen precis, så är jag också. Jag skulle nog inte heller kunna skriva i en genre som jag inte fann intressant eller brann för, så jag gör som du. Men om man kan tänka sig att skriva i vilken genre som helst kan det ju vara värt att tänka över, kanske 🙂

      Gilla

  4. Skulle nog utgå från din sista poäng, att det inte är så att man ska utgå från förlagen utan från vad man själv vill skriva. Förlagen hinner ändra sig innan man är klar och då vill plötsligt ha nåt annat. Men de vill alltid ha bra manus.

    Gilla

    • Det tror jag också, men eftersom den som frågade undrade om det fanns någon skillnad i genrer när det gällde just antagningsbiten, koncentrerade jag mig på att försöka svara på den frågan 🙂

      Gilla

Kommentera

